Protokół XXVIII sesji Rady Miasta Luboń,
Która odbyła się 17 grudnia (poniedziałek) 2020r. o godz. 17.00
w sali sesyjnej Urzędu Miasta w trybie zdalnym
Porządek obrad:
a) przedstawienie opinii Komisji Budżetu i Finansów,
b) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu uchwały budżetowej i w sprawie możliwości sfinansowania deficytu budżetowego,
c) przedstawienie stanowiska Burmistrza w sprawie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej i Komisji Budżetu i Finansów,
d) przedstawienie autopoprawek do projektu budżetu,
e) dyskusja nad projektem budżetu,
f) głosowanie wniesionych przez burmistrza autopoprawek,
g) głosowanie nad projektem uchwały wraz z autopoprawkami.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zawarcia porozumienia międzygminnego pomiędzy Gminą Komorniki i Miastem Luboń powierzającego Gminie Komorniki częściową realizację zadania własnego w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zawarcia przez Miasto Luboń z Gminą Komorniki porozumienia o współdziałaniu przy wyznaczeniu obszaru i granic aglomeracji Komorniki.
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu AQUANET SA na lata 2020-2029
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uznania za niezasadną skargi na działanie Burmistrz Miasta Luboń.
15. Przedstawienie planów pracy Komisji Rady na 2021 rok.
16. Informacja Przewodniczącej Rady Miasta Luboń o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
17. Sprawozdanie Burmistrz Miasta Luboń o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym oraz wykonania uchwał.
18. Wolne głosy i wnioski.
19. Przyjęcie protokołu sesji nr XXVII/2020.
/zał. nr 1/ - Porządek obrad.
Ad. 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
Przewodnicząca Rady Miasta Luboń, Teresa Zygmanowska przywitała wszystkich zalogowanych i otworzyła XXVIII sesję Rady Miasta Luboń zwołaną na dzisiaj tj. 17 grudnia 2020r. na godz. 17.00, w trybie zdalnym.
W sesji uczestniczyli również burmistrz Małgorzata Machalska, wiceburmistrz Dorota Franek, wiceburmistrz Michał Popławski, Skarbnik Miasta Mirosław Stromczyński, Sekretarz Miasta Janusz Piasecki, mecenas Przemysław Czaczyk, informatyk Marcin Wiciński oraz Dominika Kędziora, która protokołowała przebieg obrad. Obecni byli także pracownicy Urzędu Miasta, których również Przewodnicząca Rady serdecznie powitała
Na sali sesyjnej przebywało 5 osób, które wykonywały czynności służbowe. Pozostałe osoby brały udział w sesji za pomocą łączy internetowych przebywając w domu lub oddzielnych pomieszczeniach urzędu miasta.
W celu stwierdzenia kworum poprosiła radnych o osobiste potwierdzenia obecności.
Przystępujemy do sprawdzenia obecności:
1 |
Anna Bernaciak obecna |
2 |
Łukasz Budzyński obecny |
3 |
Katarzyna Ekwińska obecna |
4 |
Hieronim Gawelski obecny |
5 |
Piotr Izydorski obecny |
6 |
Iwona Kaczmarek obecna |
7 |
Magdalena Kleczewska obecna |
8 |
Paweł Krzyżostaniak obecny |
9 |
Beata Łakomy obecna |
10 |
Monika Nawrot obecna |
11 |
Małgorzata Nyćkowiak obecna |
12 |
Andrzej Okupniak obecny |
13 |
Marek Samulczyk obecny |
14 |
Michał Szwacki obecny |
15 |
Bogdan Tarasiewicz obecny |
16 |
Karolina Wilczyńska- Kąkol obecna |
17 |
Artur Wiśniewski obecny |
18 |
Paweł Wolniewicz obecny |
19 |
Magdalena Wożniak obecna |
20 |
Elżbieta Zapłata-Szwedziak obecna |
21 |
Teresa Zygmanowska obecna |
Obecnych 21 radnych (wszyscy).
Stwierdzono kworum, w związku z czym obrady były prawomocne.
(zał. nr 2 – Lista obecności radnych).
Zgodnie z zawiadomieniem o zwołanej sesji, radni do 16 grudnia 2020r. godz.13, mogli zgłaszać uwagi i wnioski do porządku obrad. Żaden wniosek i uwaga nie została zgłoszona.
W tym miejscu Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska przypomniała, że w roku 2020 zmarli Mieczysław Pohl – radny I i II kadencji, Jerzy Olejnik - radny I kadencji oraz Kazimierz Jedliński – radny I kadencji.
W dniu wczorajszym, tj. 16 grudnia 2020r. odbył się pogrzeb zmarłego nagle Adriana Napierały - wójta zaprzyjaźnionej Gminy Dopiewo. W związku z powyższym Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska poprosiła wszystkich uczestniczących w sesji o uczczenie pamięci zmarłych chwilą ciszy. …………………. Cześć ich pamięci. Niech odpoczywają w pokoju.
Ad. 2. Wolne głosy i wnioski mieszkańców.
W zawiadomieniu o sesji została również umieszczona informacja do mieszkańców,
którzy w tym punkcie mogą zabrać głos telefonicznie dzwoniąc pod podany
w zawiadomieniu (nr telefonu 699-714-666).
Nie było żadnego zgłoszenia.
Ad.3. Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2020 wraz z autopoprawkami przedstawił Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński:
Autopoprawki zostały wcześniej przedstawione na Komisji Budżetu i Finansów.
Pierwotna wersja uchwały przewidywała zwiększenie dochodów budżetu o milion dwieście szesnaście zł, osiemset dwadzieścia dwa złote trzydzieści dwa grosze. Po autopoprawce to będzie dwa miliony trzysta czterdzieści siedem czterysta pięćdziesiąt jeden złotych i dwadzieścia groszy po stronie dochodów. W dziale 600 zaplanowano dotacje na zadania finansowane ze środków europejskich. Umieszczono również z spodziewane planowane wpływy z tytułu użytkowania wieczystego. Największa pozycja po stronie dochodów to środki, które Miasto otrzymało już nie tylko w postaci decyzji, ale również fizycznie na rachunek bankowy, środki w kwocie 2.500.000,00 zł pochodzące z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych, przeznaczone na rozbudowę szkoły podstawowej numer cztery (4).
Części dotyczącej oświaty umniejszone zostały między innymi wpływy z usług. Chodziło o zaplanowane dochody z tytułu sprzedaży obiadów szkolnych. Z oczywistych powodów te dochody w roku 2021 były mniejsze (z powodu pandemii szkoły miały przestoje, nie odbywały się zajęcia stacjonarne). Wprowadzono kwotę dwadzieścia tysięcy pochodzącą ze środków, które zobowiązała się przekazać spółka Enea dla szkoły podstawowej numer dwa (2) na zakup laptopów. Również w dziale oświata skorygowano dotacje celowe przeznaczone dla przedszkoli.
Po stronie dochodów umniejszono środki przewidziane na zadanie pod nazwą koncentracja transportu publicznego. Było to związane ze zmniejszeniem zakresu rzeczowego zadania i koniecznością urealnienia planu wydatków. W dziale 700 - gospodarka mieszkaniowa prowadzone zostały dwie duże pozycje zmian. Środki przeznaczone na zapłatę wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z gruntu jak również środki przeznaczone na wykup gruntów zajętych pod drogi publiczne. W dziale oświata i wychowanie dokonano zmniejszenia wydatków statutowych szkół, w związku z oszczędnościami. Miało to związek między innymi z niewykorzystanymi środkami na zakup obiadów, jak również z mniejszymi wydatkami na zakup energii, czy korektą odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Zmniejszone zostały również wynagrodzenia i składki, wynikające ze zwolnień lekarskich. Pomniejszono wydatki na funkcjonowanie stołówek szkolnych. W dziale pomoc społeczna, dokonano korekty wydatków zaplanowanych na świadczenia wypłacane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Luboniu, między innymi na usługi opiekuńcze, jak również świadczenia dla osób, które były umieszczane, czy miały zostać umieszczone umieszczone w schronisku. W dziale 900 gospodarka komunalna i ochrona środowiska umniejszono inwestycje. Nie dotyczy to zadania - budowanie gospodarki wód opadowych i roztopowych na terenie miasta Luboń. Dział kultura fizyczna, rozdział, obiekty sportowe zwiększono o kwotę trzysta tysięcy złotych. Są to środki na zwiększenie udziałów spółce Losir. Wprowadzono kwotę dwa mln zł, pochodzącą z rządowego funduszu inwestycji lokalnych. Ta zmiana związana jest z faktem, że w roku 2020 Miasto nie wyda tych środków z uwagi na termin, w jakim je otrzymaliśmy. W związku z tym należało je zaplanować po stronie rozchodów. Autopoprawki: Po stronie dochodów umniejszono wpływ tytułu użytkowania wieczystego za to zwiększono dotację celową, którą Miasto otrzymuje od innych gmin na dzieci przebywające w naszych przedszkolach. Wprowadzono również dodatkowe środki na świadczenia wychowawcze. Rozdysponowano środki na realizację programu pięćset plus dla nauczycieli.
Projekt uchwały opiniowały trzy Komisje Rady: Budżetu i Finansów, Komunalna, Organizacyjno-Prawna. Wszystkie wydały opinie pozytywne.
Dyskusja:
W tym miejscu jako pierwsza głos zabrała Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska, która chciała uzupełnić informacje i odpowiedzieć na pytania zadane podczas komisji budżetu i finansów, w dniu 16 grudnia 2020r., odnośnie jednej pozycji w budżecie. Dotyczyła ona przeznaczenia środków majątkowych na wykup nieruchomości. Mianowicie sprawa dotyczyła ulicy Rivoliego, konkretnie ilości metrów. Otóż łączna powierzchnia działek na wykup, które wnioskowano, aby zabezpieczyć środki to 4682m (słownie: cztery tysiące sześćset osiemdziesiąt dwa metry). Cena, jaka została wynegocjowana, Pani Burmistrz na komisji poinformowała, że sto dwadzieścia, to jednak pomyłka, bo jak wynika z protokołu z porozumienia, to cztery złote dziewięćdziesiąt osiem groszy.
Radna Iwona Kaczmarek Kaczmarek również nawiązała do rozmowy prowadzonej na komisji Budżetu i Finansów w dniu 16 grudnia 2020r. Rozmawiano właściwie o roku dwa tysiące dwadzieścia, jeżeli chodzi o spółkę Losir i jej kolejne dofinansowania. Radna po komisji zagłębiła się bardziej w bilanse spółki i od pierwszego stycznia dwa tysiące dziewiętnaście (2019) do trzydziestego czerwca, do ostatniego bilansu, który pan prezes pokazał radnym, dwa tysiące dwadzieścia (2020) spółka Losir otrzymała siedemset dwadzieścia tysięcy złotych (720.000,00 zł). Dodatkowo wnioskuje o kolejne trzysta tysięcy (300.000,00 zł). Ponadto w ramach pomocy publicznej zarówno od Miasta Luboń Spółka otrzymała pomoc w postaci umorzenia podatków.
W związku z tarczą antykryzysową otrzymała dopłatę do wynagrodzeń. Jaka to jest kwota w tym roku?. Otóż Spółka Losir otrzymała dodatkowo pięćset pięćdziesiąt pięć tysięcy złotych jako pomoc publiczną. Stąd radna chciała dopytać, na co jest kolejne trzysta tysięcy złotych?.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska: Kolejne trzysta tysięcy to środki, tak jak wczoraj przedstawione zostało na komisji budżetu i finansów na bieżącą działalność Spółki, na zapewnienie jej płynności finansowej. Dlaczego jest to niezbędne?. Poprosiła o wyjaśnienie dyrektor finansową, panią Annę Pruchniewicz.
W pierwszej kolejności głos zabrał prezes Spółki, pan Michał Kosiński i zapytał panią radną, Iwonę Kaczmarek, skąd ma dokumenty, z których wynika, że jest to kwota pięćset pięćdziesiąt tysięcy?. Jest to czterysta pięćdziesiąt tysięcy, z czego część dofinansowania w kwocie siedemdziesiąt osiem tysięcy będzie podlegała za chwileczkę zwrotowi, co jest bardzo istotne. Mowa o Polskim Funduszu Rozwoju. Prezes Spółki, pan Michał Kosiński zwrócił uwagę, że jeżeli pani radna mówi o takich wielkich środkach, to należałoby również powiedzieć o tym, co się dalej z tym dzieje. Trzeba mieć orientację, którą prezes posiada, ponieważ to On z tym budżetem musi pracować i martwić się co dalej. Jeżeli chodzi o dofinansowanie zeszłoroczne, to niestety pani radna, w opinii prezesa również racji nie miała, ponieważ dokapitalizowanie nie było na rok dwa tysiące dwadzieścia, nie w tym roku, tylko było w roku poprzednim. Natomiast środki zostały przekazane w roku bieżącym. Wpływy od marca do listopada tego roku (przychody), to milion złotych mniej. Proszę sobie to tylko i wyłącznie policzyć. Wołamy, prosimy o dokapitalizowanie trzystu tysięcy. Co bardzo istotne nikt nie został pokrzywdzony, nikt nie został zwolniony. Za ogrzewanie hali, mimo że nie funkcjonuje i nie zarabia zapłacić trzeba i całą resztę. Mimo miliona mniej wypracowanych pieniędzy, prezes Spółki prosił radnych o podniesienie ręki za przyznaniem wnioskowanego dofinansowania.
Pani Anna Pruchniewicz, dyrektor finansowa Spółki Losir: Jeżeli chodzi o dokapitalizowanie Spółki Losir w wysokości siedemset dwadzieścia tysięcy (720.000,00 zł), o którym mówiła pani radna, to wynika ono z: 20.12.2018 (dwa tysiące osiemnastego roku) podwyższono kapitał zakładowy Spółki o dwieście tysięcy. Środki te były znaczone. Zostały przeznaczone na zakup hal
pneumatycznych wraz z całym oprzyrządowaniem. Zakupione zostały również maty na hale. Kolejne dokapitalizowanie Spółki nastąpiło 31.05.2019r. (słownie: trzydziestego pierwszego maja dwa tysiące dziewiętnastego roku) była to kwota stu sześćdziesięciu tysięcy (160.000,00 zł) i była
ona w całości przeznaczona na dokończenie inwestycji na ulicy Rzecznej. Jeżeli chodzi o kolejne dokapitalizowanie, była to kwota sześćdziesięciu tysięcy (60.000,00 zł). W grudniu 2019 roku (słownie: dwa tysiące dziewiętnastego roku) została ona w całości przeznaczona na remont sanitariatów na hali Losir. Jeżeli chodzi o dokapitalizowanie o trzysta tysięcy, w grudniu 2019 roku (słownie: dwa tysiące dziewiętnastego roku), które zostało przekazane Spółce w styczniu 2020 roku (słownie: dwa tysiące dwudziestego roku), trzysta tysięcy (300.000,00 zł) miało być przeznaczone na rozwój Spółki. W związku z tym, że wystąpiła pandemia, gdzie od dwunastego marca spółka na trzy miesiące była zupełnie wyłączona z działalności, a później wstąpiła w okres letni niedochodowy, wszystkie środki zostały przeznaczone na wydatki bieżące. Mimo tego w roku 2020 (słownie: dwa tysiące dwudziestym) udało się Spółce zrealizować takie rzeczy jak zapłatę dwudziestu pięciu tysięcy (25.000,00 zł) drugiej raty za hale pneumatyczne. Zakupiony został sprzęt gastronomiczny w wysokości trzynastu tysięcy (13.000,00 zł). Dokonano remontu dachu na owalu polegającego na ociepleniu opierzenia, zrobienia odpływu wody i położeniu nowej papy. Za kwotę czternastu tysięcy (14.000,00 zł), jeżeli chodzi o inwestycję na ulicy Dojazdowej dotyczącą postawienia „szatni na medal:, to Spółka z własnych środków poniosła kolejny koszt około dziesięciu tysięcy (10.000,00 zł) na kierownika budowy, na rozbiórkę budynku, na wytyczenie budynku, na opracowanie wniosków zgłoszenia, na montaż szafy oświetleniowej.
Tylko dzięki wsparciu z tarczy antykryzysowej Spółka zachowała płynność finansową na dzień dzisiejszy.
Radna Iwona Kaczmarek podziękowała, ale zwróciła uwagę, że nie pytała, na co były wydatkowane pieniądze. Spojrzała w bilans na stan 31.12.2018 roku (słownie: trzydziesty pierwszy grudnia dwa tysiące osiemnaście), jak wyglądał kapitał i spojrzała na 30.06.2020 roku (słownie: trzydziesty czerwiec dwa tysiące dwadzieścia) i zobaczyła, że jest to kwota 720.000,00 zł (słownie: siedemset dwadzieścia tysięcy). Oczywiście były robione sprawozdania to wszystko już raz radni słyszeli, natomiast radna zdeklarowała, że bardzo chętnie prześle panu prezesowi informacje z oficjalnej strony rządowej o kwocie dofinansowania Losiru. Jeżeli chodzi o bieżącą działalność, płynność finansową to zgodnie z tarczą pięć zero która weszła można było składać wnioski i cały czas jeszcze można to uczynić. Od piętnastego października Spółka Losir „łapie się” na tarczę pięć zero. Tarcza ta jest wsparciem branżowym między innymi dla podmiotów z takim PKD.
Prezes Spółki, pan Michał Kosiński: Spółka Losir otrzymała zwolnienie z podatku dlatego, że część jej nieruchomości, które ma w zarządzie jest na terenie miasta Poznań. Natomiast, co do tarczy, to prezes tłumaczył już wczoraj podczas komisji, że na tarczę pięć zero się nie „łapie”. Być może będzie nawet sytuacja taka, że Spółka będzie musiała oddać wszystkie pieniądze. Najpierw
trzeba w ten sposób na to patrzeć, a nie tłumaczyć potem wszystkim i mówić o suchych liczbach, jak to takie wielkie pieniądze Spółka od miasta otrzymała. Oczywiście Spółka szanuje każdą złotówkę i nie wydaje pieniędzy bez sensu, bo tak to niestety zabrzmiało z wypowiedzi radnej.
Radna Iwona Kaczmarek: Spółka wnioskowała i otrzymała dofinansowanie do wynagrodzeń. Mnóstwo firm o to wnioskowało i mnóstwo firm dostało wsparcie. Można sądzić, ze Spółka nie złożyła wniosku ad-hoc, ktoś to sprawdzał, analizował w końcu chyba jest prawnik, który wie czy Spółka może wnioskować, czy nie. Z wiedzy radnej Spółka nie będzie prawdopodobnie musiała zwracać tych pieniędzy. Co więcej, z kolejnych tarczy Spółka też będzie mogła skorzystać.
Prezes Spółki, pan Michał Kosiński: Powtórzył, że zmieniły się przepisy przy podpisywaniu umowy i zmienił się regulamin. Dlatego jeszcze 16.12.2020r. prezes deklarował, że w momencie kiedy będzie mógł złożyć wnioski, to je złoży, a już 17.12.2020r. uważał, że wykorzystane zostały wszystkie możliwości. Zwrócił uwagę, że Spółka nie zgłosiła się po żadne inne pieniądze, ani do miasta, ani do nikogo. W momencie trwania tej najgorszej pandemii nigdy, czy od pani, czy od któregokolwiek innego radnego nie usłyszał zapytania, czy rzeczywiście wam starcza, czy dajecie radę?. Dzisiaj wręcz pani radna mówi, że Spółka wydała, w dodatku nie wiadomo, w jaki sposób siedemset pięćdziesiąt tysięcy złotych (750.000,00 zł). Przykro to słyszeć.
Radna Iwona Kaczmarek skwitowała, że czyta cyfry.
Zastępca Burmistrza, Michał Popławski: Zwrócił radnym uwagę, że akurat sytuacja gospodarcza Spółki Losir w obecnej sytuacji pandemii, jest obiektywnie rzecz ujmując najgorsza (porównując z firmą transportową „Translub”, czy świadczącą usługi komunalne „Kom-Lub”).
Radny Marek Samulczyk przypomniał, że miesiąc wcześniej, na sesji sprawozdawczej spółek miasta zadawał pytania, które między innymi dotyczyły funkcjonowania i finansów Spółki Losir. Wówczas już radnego niepokoił fakt, że w roku 2000 półrocze zamknęło się minusem na kwotę ok. dwieście czterdzieści tysięcy (240.000,00 zł). Były też zobowiązania krótkoterminowe. Odpowiedź była taka, że czekamy na wpływy. Rok miał się zamknąć bilansem zerowym. Spółka
wypracowała według bilansu dwieście osiemdziesiąt tysięcy (280.000,00) zysku w poprzednim roku. Tymczasem mamy kolejny wniosek o dofinansowanie Spółki na trzysta tysięcy (300.000,00 zł). Radny przypomniał, że w roku 2017, na początku urzędowania nowego prezesa miasto dofinansowało Spółkę. Gdy to wszystko się zsumuje, to wniosek jest tylko jeden, że poprzedni prezes o takich środkach nawet nie marzył. W życiu nie dostał takich pieniędzy, a jakoś się „uchował”. Spółka gdy była prowadzona przez poprzedniego prezesa, radny Samulczyk również był dociekliwy i alarmował, że w tej Spółce dzieje się coś niedobrego i cały czas powtarzał, że ruchy, które zrobiła pani burmistrz, były za późno dokonane (został zwolniony prezes). Ten scenariusz może się powtórzyć i za chwilę będziemy zmieniać następnego prezesa. Zdaniem radnego finanse w Spółce Losir na pewno nie są prowadzone tak jak powinny. Z całym szacunkiem, jak wyraził się pan radny Marek Samulczyk do pana prezesa Michała Kosińskiego, ale informacje jakie posiada na Jego temat i wypowiedzi burmistrza Wrześni, gdy była rozwiązana umowa o pracę z panem Kosińskim, to znajomość na finansach daje dużo do życzenia.
Wypowiedź przerwał pan prezes, Michał Kosiński, który zwrócił uwagę radnemu, że są to poważne oskarżenia, na które sobie nie może pozwolić.
Radny Marek Samulczyk powiedział, że opiera się na wypowiedzi, którą pan burmistrz Wrześni udzielił mediom. Mówił o nieznajomości finansów pana prezesa. Stąd wielkie obawy radnego, że te trzysta tysięcy (300.000,00 zł), którymi teraz dofinansujemy Losir i tak nie starczą. Już teraz całą sytuacja obarczana jest pandemią. Ta sytuacja może być jeszcze gorsza i nie wiemy jaka będzie w następnym półroczu. Mamy zamknięte kuchnie, które w tej sytuacji nie przynoszą dochodów. Pod znakiem zapytania są wynajmowane pomieszczenia. Czy wszyscy dzierżawcy deklarują dalszą współpracę?. Czy rezygnują już niektórzy, bo też takie wieści do radnego dochodziły?. Poprosił o odpowiedź.
W pierwszej kolejności głos zabrała Pani Burmistrz, Małgorzata Machalska: Zgodziła się z radnym Markiem Samulczykiem, że sytuacja jest trudna z powodu pandemii covid-19 i tak jak powiedział zastępca burmistrza, Michał Popławski, pandemia nie dotknęła wprost pozostałych naszych spółek, których przychody nie uległy zmniejszeniu. W przeciwieństwie do nich Spółka Losir została pozbawiona znacznej części przychodów. Jak już powiedziała Pani Burmistrz na komisji Rady, w dniu 16.12.2020r. jako miasto możemy się cieszyć, że niestety, lub raczej „stety” nie mamy rozbudowanej infrastruktury sportowej w Mieście, bo gdybyśmy mieli na stanie basen, ta sytuacja byłaby jeszcze gorsza. Kwotę, którą dzisiaj musimy dołożyć, ażeby zapewnić funkcjonowanie Spółki, utrzymanie stanu załogi, czyli nie doprowadzenie do zwalniania pracowników, kwoty te byłyby na pewno znacznie wyższe. Koledzy, włodarze innych gmin, którzy mają tak rozbudowaną infrastrukturę sportową, którą cieszą się w normalnych warunkach, obecnie mają duży kłopot. Dlatego stwierdzenia, iż jest to trudna sytuacja zależą od spojrzenia i punktu siedzenia. Prognozy, że ta kwota być może nie starczy (300.000,00 zł), są jak najbardziej słuszne. Prezes w dniu 16.12.2020r. zakładał, że starczy, pani Burmistrz mówiła „żeby głowy nie kładł”, bo może być inaczej i jest to niepotrzebne. Zarzekanie się, że już nigdy więcej o pieniądze w przyszłym roku nie wystąpi jest niesłuszne, bo być może będzie jeszcze trudniejsza sytuacja. Już słychać, że z powodu przewidywanego jeszcze pogorszenia sytuacji pandemicznej mamy od 28 grudnia 2020r. do 17 stycznia 2021 nokdaun. Tak więc, jeśli w tym kierunku sytuacja będzie się rozwijała, to Spółka na pewno nie będzie miała łatwo, co ma miejsce już teraz. Dlatego środki te są niezbędne i pani Burmistrz poprosiła, żeby Rada Miasta je przyznała. Jednocześnie prosiła, żeby nie rzucać publicznie oskarżeń i podnosić takowych twierdzeń, jakie przed chwilą wysunął radny Marek Samulczyk, iż gospodarka finansowa Spółki jest prowadzona w sposób nieprawidłowy. Jeżeli takie stwierdzenia padają natychmiast podawane powinny być przykłady, bo rzucanie takich oskarżeń publicznie, to naprawdę jest już ciężki kaliber. Dlatego Pani Burmistrz nie chciała tej dyskusji kontynuować. Rozumiała oburzenie pana prezesa, ale zaproponowała, żeby pominąć te słowa milczeniem, bo to nie jest czas i miejsce, a już na pewno nie w tej formie. Nie są stosowne jakiekolwiek zarzuty osobiste, personalne. O tym pan radny powinien wiedzieć. Stąd prośba Pani Burmistrz, żeby w tym zakresie dyskusję zakończyć.
Nie trzeba przekonywać o tym, że działalność na skutek pandemii, tzw. owalu (siłowni) została ograniczona. Sprzedaż obiadów na skutek zamknięcia i zdalnego nauczania w szkołach jest ewidentnie niższa. Są na to dowody w postaci zmian w pozycji budżetowej. Na pewno mamy ograniczenie świadczenia w zakresie udostępniania sprzętów sportowych i terenów boisk przy hali. Nie trzeba przekonywać radnych, że zmniejszenie przychodów zostało udokumentowane.
Radny Łukasz Budzyński zapytał o podwyższenie kapitału w innych spółkach. Czy inne spółki również otrzymały jakąś pomoc? Czy jest planowana
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska: Jak zostało wskazane na wczorajszym posiedzeniu komisji budżetu i finansów. Porównywanie naszych spółek w sytuacji pandemii, jest o tyle nieadekwatne, że dotychczasowe podwyższenia kapitału, jeżeli były dokonywane, to w celu zwiększenia i zapewnienia środków finansowych poszczególnej spółce na cele inwestycyjne. Zwiększenie kapitału, które w tej chwili chcemy, aby zostało dokonane na mocy uchwały, którą przedłożono radnym, ma na celu zapewnienie środków na działalność bieżącą Spółki, czyli na zapewnienie jej płynności finansowej. Dlatego porównywanie pozostałych spółek, nie jest adekwatne, bo jeżeli byśmy mówili o sprawiedliwości, to dofinansowanie powinno być równe, a to przecież nie tak powinno funkcjonować. Powinniśmy raczej reagować na potrzeby.
Radny Paweł Krzyżostaniak poprosił pana prezesa, Michała Kosińskiego o potwierdzenie, że nie licząc naszych środków, które pochodziły dotychczas z tak zwanej tarczy antykryzysowej, nie były przeznaczone na bieżące wydatki związane z wynagrodzeniami i jej pochodnymi, czyli przetrwanie Spółki w okresie pandemii. Natomiast wszelkie dotychczasowe środki, które spółka otrzymała od miasta, czyli od swojego właściciela w formie podniesienia za każdym razem kapitału zakładowego były to środki, które były dedykowane, czyli przeznaczone na majątek trwały.
Prezes Spółki, pan Michał Kosiński: Tak. Jak najbardziej. Jedyne środki, które były przeznaczone na ratowanie Spółki to właśnie po panu prezesie Zbigniewie Trawce. Kiedy pan Michał Kosiński objął stanowisko prezesa w Spółce Losir, i przyszedł na pierwszą sesję Rady zakomunikował, że pan prezes Trawka zostawił co najmniej milionowy dług. I to jest ta dobra zdaniem radnego Samulczyka rzecz, zrobiona przez pana prezesa Trawkę. Dalej odniósł się do sprawy związanej z pomówieniem Jego osoby. Rzeczywiście tak jak pani Burmistrz prosiła póki co zostawia tą sprawę, nie jest to temat na sesję Rady. Natomiast przypomniał, że w roku 2017 pan Zbigniew Trawka i Spółka Losir otrzymała w porozumieniu milion dwieście sześćdziesiąt tysięcy, a nie pięćset tysięcy.
Ponadto na obecną chwilę Spółka nie ma ani jednej faktury zaległej. Wszystko jest zapłacone, a radny Marek Samulczyk sugerował, że Spółka jest na dnie. To są rzeczywiście pomówienia, które jednak pani Burmistrz prosiła pominąć, więc na tym zakończył wypowiedź i podziękował.
Radna Magdalena Woźniak stwierdziła, że zarówno wypowiedzi radnej Iwony Kaczmarek, jak radnego Marka Samulczyka wskazują, jakby byli w innej rzeczywistości. Rok 2020 był strasznie trudny. Najdotkliwiej doświadczyła tej sytuacji Spółka Losir, spośród trzech spółek Miasta. Wszyscy wiedzą jak było. Mówiła o tym pani Burmistrz. Mówił pan Prezes. Wszelka działalność sportowa została zawieszona, szkoły nie pracują, nie ma cateringu. Zasadność dokapitalizowania Spółki jest jak najbardziej logiczna. Brak dofinansowania może równać się z zakończeniem jej działalności. Jeśli chodzi o porównywanie byłego prezesa do obecnego, to jest to znaczące nadużycie.
Radna Iwona Kaczmarek: Powiedziała, że pandemia dotknęła wiele branż, w tym spółek, firm handlowych nie tylko w naszym mieście, również innych miastach. Wiele firm występowało o dofinansowanie do Państwa i takie dofinansowanie otrzymywali. Spółka Losir z cateringu ma obecnie mizerny dochód bo wiadomo, że stołówki szkolne nie funkcjonują. Jednak trzeba zwrócić uwagę, że nakłady w tym momencie też uległy zmianom, są zdecydowanie niższe. Spółka nie kupuje tyle samo, nie robi tyle samo, koszty pracownicze są inne, a o tym prezes nawet nie wspomina.
Prezes Spółki, pan Michał Kosiński jeszcze raz zwrócił uwagę, że nikt z radnych nie zapytał, ile Spółka robi obiadów?. Dlatego sam poinformował, że obecnie jest to 412 (słownie: czterysta dwanaście sztuk). Są to obiady robione dla przedszkoli, dla żłobków i prywatnych podmiotów. Kuchnia pracuje, ludzie nie leżą.
Na tym zakończyła się dyskusja dotycząca Spółki Losir i dofinansowania w wysokości 300.000,00 zł.
W sprawie innych zmian w budżecie Miasta na 2019 rok głos zabrał radny Marek Samulczyk. Powrócił do tego, co powiedziała pani Burmistrz w sprawie ulicy Rivoliego. Radny sprawdził własność gruntów tej ulicy. Faktycznie Miasto nie posiada własności co do ulicy Rivoliego, od skrzyżowania z ulicą Przemysłową do Dębieckiej i to jest ten grunt, który zamierza wykupić. Zastanawia jednak fakt płacenia prawie 300.000,00 zł za użytkowanie, gdzie Miasto poczyniło nakłady na utwardzenie, na kanalizację, sprzątanie przez wiele lat i teraz Pani Burmistrz występuje do Rady Miasta o powyższą kwotę na zapłacenie właścicielowi za bezumowne użytkowanie. Czy Miasto nie mogło w tej sprawie zadziałać prędzej, np. zająć nieruchomość przez zasiedzenie. Czy do budżetu Miasta wpływały podatki za te nieruchomości, czy możemy zwrócić się o zapłacenie z pięcioletnią zwłoką, jeżeli nie były płacone?. Czy te sprawy zostały jakoś omówione, sprawdzone?. Radny poprosił o odpowiedź.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska: Oczywiście, że sprawy te zostały omówione, sprawdzone, ponieważ zanim zwrócono się do Rady Miasta o przeszacowanie środków w budżecie, aby móc te roszczenia zaspokoić, szczegółowo sprawa została przeanalizowana z prawnikiem. Analizowana była również pod kątem sporu sądowego jednak oceniono, że roszczenie co do zasady jest jak najbardziej słuszne. Nie jesteśmy w stanie oszacować okresu, za który byśmy płacili za bezumowne korzystanie z gruntu, ponieważ okres dziesięcioletni to jest właśnie okres, za który roszczenia się nie przedawniają. W przypadku sporu sądowego taki okres podlegałby roszczeniu za zasiedzenie.
Dlatego w tym miejscu Pani Burmistrz poprosiła radcę prawnego, Przemysława Czaczyka o zabranie głosu w sprawie.
Przemysław Czaczyk, radca prawny:
Rozwiązanie przyjęte przez panią Burmistrz uznał za jak najbardziej prawidłowe i racjonalne. Nie istniała, w ocenie prawnika szczególna szansa na uzyskanie korzystnego rozstrzygnięcia sądowego w przypadku sporu, co więcej mecenas wyraził opinię, że w przypadku sporu sądowego miasto byłoby narażone na konieczność wydatkowania prawdopodobnie wyższych kwot. Potwierdził również kwestie dotyczące okresu przedawnienia roszczeń. Okres przedawnienia dochodzenia roszczeń został skrócony do lat sześciu ale to dotyczy roszczeń, które powstały dopiero po uchwaleniu nowego prawa, a zatem nie dotyczy roszczeń, które powstały jeszcze przed nowelizacją. Analizowane też były możliwości wykazania dowodami i zeznaniami świadków poniesionych nakładów na budowę, tj. utwardzenie tejże drogi, natomiast nie jesteśmy w stanie zebrać żadnej dokumentacji potwierdzającej, iż to my tę drogę. wybudowaliśmy, że inwestorem było Miasto. Nie posiadamy takich dokumentów. Nie ma ich w archiwum, co więcej jeśli chodzi o kwotę odszkodowania za bezumowne korzystanie z tej nieruchomości, mamy inne przypadki postępowań sądowych, gdzie biegli rzeczoznawcy wyceniają wartość odszkodowań z tytułu bezumownego korzystania wyżej. Przykład ulicy Dworcowej, a więc w bliskim sąsiedztwie ulicy Rivoliego szacowane ceny ewentualnych (gdyby ta ulica była wyceniana przez biegłego) byłyby podobne i kwota, którą wynegocjowano odnośnie ulicy Rivoliego, opiewająca w granicach pięciu złotych za metr kwadratowy gruntu rocznie jest kwotą bardzo dobrą, porównaniu z tymi jakie moglibyśmy uzyskać, gdyby doszło do sporu sądowego. Stąd należy uznać, że negocjacje w tym zakresie są dla Miasta bardzo korzystne.
Zastępca Burmistrza, Michał Popławski dodał, że radni mają informację i świadomość, iż zarówno spółka Aquanet, jak i Miasto w obecnym stanie prawnym nie ma możliwości zrealizowania praktycznie żadnych inwestycji w tej ulicy. W zeszłym roku, tj. 2019 na komisji Komunalnej Rady Miasta Luboń członkowie tej komisji również prosili o to, żeby Miasto podjęło czynności związane z nabyciem przedmiotowego gruntu. Mieszkańcy w dalszym ciągu muszą korzystać z wodociągu, który wykonany jest z azbestu, brakuje chodników. Inwestycje miejskie zatrzymały się na ulicy Przemysłowej, bo bez wykupu gruntu nie mamy żadnej możliwości, jak również spółka Aquanet dokończenia inwestycji miejskich. Warto, żeby państwo radni wzięli ten fakt pod uwagę.
Radna Monika Nawrot zapytała, jaki czas miał Aquanet na wymianę rur azbestowych?. Do kiedy Spółka miała czas na zmianę, czy jeszcze jej zostało kilka lat, jakie Miasto planowało inwestycje w tej ulicy?. Drugie pytanie, czy Miasto może po przejęciu gruntu wystąpić o wypłatę również za bezumowne korzystanie od gestorów sieci? Czy to w ogóle wchodzi w rachubę?. Radna prosiła też o odpowiedź na zapytanie radnego Marka Samulczyka, czy właścicielka, właściciel nieruchomości drogowej płacił podatek od tej nieruchomości, czy może naliczona została opłata za lata wstecz?.
Zastępca Burmistrza, Michał Popławski: Jeżeli chodzi o inwestycje miejskie, to wykonany został projekt remontu chodnika, który musiał zostać zakończony na wysokości ulicy Przemysłowej. Natomiast jeżeli chodzi o ostateczny termin wymiany rur azbestowych przez Aquanet Zastępca Burmistrza nie potrafił odpowiedzieć. Przypomniał jednak, że na ostatniej komisji Komunalnej Rady Miasta Luboń obecni byli przedstawiciele spółki Aquanet i można się było o to zapytać. Był tam pan dyrektor Kaziród, który na pewno zna odpowiedź na to zapytanie. Jeżeli chodzi o kwestie podatkowe, oddał głos radcy prawnemu.
Radca prawny, Przemysław Czaczyk: Kwestia dotycząca naliczenia obciążenia podatku jest
informacją, którą uzyskamy w urzędzie. Gdyby pytanie to zostało zadane wcześniej, przed sesją, stosowna odpowiedź zostałaby udzielona. Jest to kwestia sprawdzenia. Z doświadczenia jednak wiadomo, że w takich przypadkach podatnicy nie są obciążeni, bo tak naprawdę istotne jest przeznaczenie gruntu. Jeżeli ten grunt jest gruntem zajętym na drogę publiczną, a można sądzić, że tak jest, wówczas on nie podlega opodatkowaniu. Prawdopodobnie ten grunt po prostu jest zwolniony i nie był opodatkowany, ale oczywiście zostanie to sprawdzone 18.12.2019r.
Radna Anna Bernaciak odpowiedziała na zapytanie radnej Moniki Nawrot dotyczące azbestu. Jeśli chodzi o usuwanie azbestu i związane z tym terminy, nie ma żadnych ustawowych wytycznych dotyczących tego, do kiedy i na jakich warunkach azbest ma zostać usunięty z terenu nieruchomości. Jedyny dokument w tym zakresie to program oczyszczania kraju z azbestu przyjęty w 2010 roku. On ma charakter programu strategicznego i zakłada, że do 2032 roku wszelkie wyroby zawierające azbest z terenu naszego kraju powinny zostać usunięte.
Zastępca Burmistrza, Michał Popławski: Zakupienie przez Miasto terenu, w żaden sposób nie uniemożliwi w ubieganiu się o ewentualnie dochodzenie roszczeń w przyszłości. Zgodnie z kodeksem cywilnym właściciel drogi ma prawo ubiegać się o odszkodowanie za bezumowne korzystanie z gruntu. Są to regulacje kodeksu cywilnego i zgodnie z prawem Miasto musi przeznaczyć środki na to odszkodowanie. Jeśli tego Miasto nie zrobi, w dalszym ciągu ta nieruchomość będzie pozostawała własnością prywatną. Ta osoba uda się do sądu i tak jak powiedział przed momentam pan mecenas, Przemysław Czaczyk uzyska odszkodowanie, które jest praktycznie pewne, ponieważ ma do tego prawo. Oczywiście radni mogą się na to nie zgodzić. Efektem tego będzie, że mieszkańcy pozostałej części ulicy będą czekać na wykonanie inwestycji jeszcze wiele lat. Spółka Aquanet nie zacznie żadnej inwestycji, zanim Miasto nie oświadczy, że ma prawo dysponowania nieruchomością. Inwestycje staną.
Więcej głosów w dyskusji nie było.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2020 wraz z autopoprawkami.
1 |
Anna Bernaciak za |
2 |
Łukasz Budzyński za |
3 |
Katarzyna Ekwińska za |
4 |
Hieronim Gawelski za |
5 |
Piotr Izydorski za |
6 |
Iwona Kaczmarek przeciw |
7 |
Magdalena Kleczewska za |
8 |
Paweł Krzyżostaniak za |
9 |
Beata Łakomy wstrzymała się |
10 |
Monika Nawrot przeciw |
11 |
Małgorzata Nyćkowiak przeciw |
12 |
Andrzej Okupniak za |
13 |
Marek Samulczyk przeciw |
14 |
Michał Szwacki za |
15 |
Bogdan Tarasiewicz wstrzymał się od głosu |
16 |
Karolina Wilczyńska- Kąkol za |
17 |
Artur Wiśniewski wstrzymał się od głosu |
18 |
Paweł Wolniewicz za |
19 |
Magdalena Wożniak za |
20 |
Elżbieta Zapłata-Szwedziak przeciw |
21 |
Teresa Zygmanowska za |
Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 5, wstrzymało się od głosu – 3 radnych.
Uchwała została podjęta.
/zał. nr 3/ - UCHWAŁA NR XXVIII/213/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2020.
/zał. nr 4/ - Głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Ad. 4. Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Luboń na lata 2020-2035 wraz z autopoprawką przedstawił Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński:
Zmiany przedstawione w Wieloletniej Prognozie Finansowej dotyczące załącznika nr 1 i 2 miały na celu dostosowanie do zmian dokonanych w budżecie. Jednocześnie zaproponowano Autopoprawkę wynikającą z kolei autopoprawki do budżetu, czyli skorygowaniu wielkości takich jak dochody ogółem, bieżące wydatki ogółem o kwotę 206.385,08 zł, również inne dotyczące wynagrodzeń ze środków pochodzących z programów unijnych.
Projekt uchwały opiniowały trzy Komisje: Budżetu i Finansów, Komunalna, Organizacyjno-Prawna. Wszystkie wydały opinie pozytywne.
Dyskusji nie było.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Luboń na lata 2020-2035 wraz z autopoprawką.
1 |
Anna Bernaciak za |
2 |
Łukasz Budzyński za |
3 |
Katarzyna Ekwińska za |
4 |
Hieronim Gawelski za |
5 |
Piotr Izydorski za |
6 |
Iwona Kaczmarek wstrzymała się |
7 |
Magdalena Kleczewska za |
8 |
Paweł Krzyżostaniak za |
9 |
Beata Łakomy wstrzymała się |
10 |
Monika Nawrot wstrzymała się |
11 |
Małgorzata Nyćkowiak wstrzymała się |
12 |
Andrzej Okupniak za |
13 |
Marek Samulczyk wstrzymał się |
14 |
Michał Szwacki za |
15 |
Bogdan Tarasiewicz wstrzymał się od głosu |
16 |
Karolina Wilczyńska- Kąkol za |
17 |
Artur Wiśniewski wstrzymał się od głosu |
18 |
Paweł Wolniewicz za |
19 |
Magdalena Wożniak za |
20 |
Elżbieta Zapłata-Szwedziak wstrzymała się |
21 |
Teresa Zygmanowska za |
Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się od głosu – 8 radnych.
Uchwała została podjęta.
/zał. nr 5/ - UCHWAŁA NR XXVIII/214/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie zmiany uchwały budżetowej na rok 2020.
/zał. nr 6/ - Głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Ad. 5. Projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu i planu finansowego wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego oraz ustalenia ostatecznego terminu ich dokonania wraz z autopoprawką przedstawił Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński:
W celu zapewnienia kontynuacji zadań, które zostały rozpoczęte w roku 2020, a z różnych powodów nie mogły zostać zakończone, zaproponowano wykaz tych zadań i odpowiedni plan finansowy. Wszystko zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych. W dwóch załącznikach zawarty został plan zadań, jak również plan finansowy szczegółowości zgodnej ze szczegółowością planu wydatków budżetu. Jednocześnie w uzasadnieniu zostały omówione poszczególne zadania.
Projekt uchwały opiniowały trzy Komisje: Budżetu i Finansów, Komunalna, Organizacyjno-Prawna. Wszystkie wydały opinie pozytywne.
Autopoprawka polegała na umniejszeniu planowanej kwoty na zadanie pod nazwą prace projektowo - drogowe (zmniejszono o kwotę 89.244,00 zł). Projekt dotyczył ulicy Parkowej.
Projekt uchwały opiniowały trzy Komisje: Budżetu i Finansów, Komunalna, Organizacyjno-Prawna. Wszystkie wydały opinie pozytywne.
Dyskusji nie było.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia wykazu i planu finansowego wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego oraz ustalenia ostatecznego terminu ich dokonania wraz z autopoprawką.
1 |
Anna Bernaciak za |
2 |
Łukasz Budzyński za |
3 |
Katarzyna Ekwińska za |
4 |
Hieronim Gawelski za |
5 |
Piotr Izydorski za |
6 |
Iwona Kaczmarek wstrzymała się |
7 |
Magdalena Kleczewska za |
8 |
Paweł Krzyżostaniak za |
9 |
Beata Łakomy za |
10 |
Monika Nawrot wstrzymała się |
11 |
Małgorzata Nyćkowiak wstrzymała się |
12 |
Andrzej Okupniak za |
13 |
Marek Samulczyk wstrzymał się |
14 |
Michał Szwacki za |
15 |
Bogdan Tarasiewicz za |
16 |
Karolina Wilczyńska- Kąkol za |
17 |
Artur Wiśniewski wstrzymał się od głosu |
18 |
Paweł Wolniewicz za |
19 |
Magdalena Wożniak za |
20 |
Elżbieta Zapłata-Szwedziak wstrzymała się |
21 |
Teresa Zygmanowska za |
Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych, przeciw – 0, wstrzymało się od głosu – 6 radnych.
Uchwała została podjęta.
/zał. nr 7/ - UCHWAŁA NR XXVIII/215/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie ustalenia wykazu i planu finansowego wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego oraz ustalenia ostatecznego terminu ich dokonania.
/zał. nr 8/ - Głosowanie w sprawie przyjęcia uchwały.
Ad. 6. Rozpatrzenie projektu uchwały budżetowej Miasta Luboń na 2021 rok:
Projekt budżetu miasta na rok 2021 wpłynął do Biura Rady 13 listopada 2020r.
Radnym przekazano projekt drogą elektroniczną 17 listopada. Dla osób, które wyraziły taką wolę dokumenty zostały przekazane również w wersji papierowej. Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej o budżecie, Wieloletniej Prognozie Finansowej i wydatkach niewygasających wpłynęła do Biura Rady 15 grudnia i w tym samym dniu została przekazana radnym drogą elektroniczną. Porządek obrad z dokumentami budżetowymi radni otrzymali 3 grudnia (zgodnie ze Statutem Miasta 14 dni przed sesją).
Ad 6/a.
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Luboń na 2021 rok wraz z autopoprawkami i uzasadnieniem przedstawił skarbnik Miasta, pan Mirosław Stromczyński.
Ad 6/b.
/Zał. Nr 9/ - Opinia Komisji Budżetu i Finansów Rady Miasta Luboń o projekcie budżetu Miasta Luboń na rok 2021, przedstawiona została przez panią Katarzynę Ekwińską /Przewodniczącą Komisji Budżetu i Finansów/.
Ad 6/c.
/Zał. nr 10/ - Uchwała SO-0952/52/10/Ln/2020 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 11 grudnia 2020r. w sprawie opinii o projekcie uchwały budżetowej Miasta Luboń na 2021 rok, przedstawiona została przez I Wiceprzewodniczącego Rady, Pawła Radosława Krzyżostaniaka.
/Zał. Nr 11/ - Uchwała SO-0951/84/10/D/Ln/2020 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 11 grudnia 2019r. w sprawie opinii o możliwości sfinansowania deficytu ustalonego w projekcie uchwały budżetowej Miasta Luboń na 2021 rok, przedstawiona została przez II Wiceprzewodniczącego Rady, Piotra Izydorskiego.
PIERWSZA OPINIA POZYTYWNA, Z UWAGĄ.
DRUGA OPINIA POZYTYWNA, Z UWAGĄ.
Ad 6/d.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska przedstawiła swoje stanowisko w sprawie opinii RIO i Komisji Budżetu i Finansów RML.
Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej była pozytywna i zasłużona. Uwaga została przyjęta i uwzględniona. Burmistrz Miasta autopoprawkę do projektu uchwały zmiany zapisu treści paragrafu trzeciego. O przybliżenie radnym tej zmiany poprosiła Skarbnika Miasta.
Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński: Wprowadzając środki z rządowego funduszu inwestycji lokalnych, zaplanowano je jako przychody w przyszłym roku. Natomiast w załączniku 2, czyli tym który zawiera wykaz wydatków majątkowych zostały wyraźnie wskazane, jakie wydatki, jakie zadania zostaną sfinansowane z tych środków. Uwaga Regionalnej Izby Obrachunkowej wskazuje, że nie można z tego typu środków finansować spłaty rat kredytów. Biorąc pod uwagę powyższe należało zapisać te środki jako środki, które będą finansowały deficyt. Należało się zgodzić z tą uwagą, co uczyniono i zaproponowano zmianę paragrafu trzeciego uchwały budżetowej takiej treści, jak została Radzie Miasta przekazana w trakcie prezentacji autopoprawek.
Komisja Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowała złożony przez Burmistrza Miasta Luboń projekt budżetu na rok 2021. Uwag nie było, w związku z powyższym Burmistrz Miasta nie miała do czego się odnosić.
Ad 6/e.
Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński przedstawił Autopoprawki.
/Zał. nr 12/ - Autopoprawki do projektu uchwały budżetowej Miasta Luboń na 2021 rok.
Ad 6/f.
Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska otwierając dyskusję nad projektem budżetu przypomniała, że zgodnie z § 5 ust. 4 tekst jednolity trybu pracy nad projektem uchwały budżetowej ostatnia zmiana z dnia 26 lipca 2012 w przypadku zgłoszenia propozycji nowego tytułu wydatku, bądź zwiększenia już zapisanego w projekcie budżetu komisja musi wskazać źródło jego finansowania.
W dyskusji jako pierwsza głos zabrała radna Magdalena Woźniak, która powróciła do pytania z komisji Budżetu i Finansów, z dnia 16 grudnia 2020r. Zapytała o rozdział w budżecie dotyczący prowadzenia przedszkola specjalnego. Radna na komisji pytała, czy kwota, która znajduje się w tym dziale dotyczy tylko jednego podmiotu czy też mamy inne?. Pan Skarbnik odpowiedział, że również są inne. Jakie?.
Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński: Oprócz tego rozdziału 800105 mamy również dotacje dla przedszkoli z dziećmi wymagającymi specjalnych zasad kształcenia. Dotyczy to prawie wszystkich przedszkoli.
Radny Łukasz Budzyński: Pytanie radnego dotyczyło finansowania organizacji pożytku publicznego. Chciał się dowiedzieć, czym będzie się różniło, czy będzie na takim samym poziomie?. Jakie są plany finansowania tych organizacji i na co mogą liczyć w przyszłym roku?.
Zastępca Burmistrz, Dorota Franek: W ubiegłym roku kwota na organizację pożytku publicznego to była kwota 450.000,00 zł (słownie: czterystu pięćdziesięciu tysięcy). W budżecie na 2021 rok zaplanowana została kwota o 50.000,00 zł (słownie: pięćdziesiąt tysięcy) mniej, czyli 400.000,00 zł (słownie: czterysta tysięcy). Został rozpisany konkurs dla organizacji pożytku publicznego. W styczniu nastąpi jego rozwiązanie. Zmniejszono tę kwotę, bo z uwagi na sytuacją epidemiologiczną organizacje nie będą mogły wykonywać wszystkich swoich działań, tak jak w roku bieżącym (2019) nie wywiązały się ze swoich zaplanowanych działań i zwracały środki niewykorzystane. W związku z tym zadecydowano o umniejszaniu, patrząc na sytuację i opierając na doświadczeniu.
Radny Łukasz Budzyński: Czyli sytuacja ta nie wynika z oszczędności?.
Zastępca Burmistrz, Dorota Franek: Absolutnie nie.
Radny Marek Samulczyk: Na początku odniósł się ogólnie do budżetu. Jak wspomniała pani Burmistrz na inwestycje drogowe przeznaczone zostało w budżecie na 2021 rok 8.000.000,00 zł (słownie: osiem milionów). Odniósł się do przedstawionego projektu budżetu bez autopoprawek, bo autopoprawek jeszcze dokładnie nie przeanalizował (za późno je otrzymał). Wyszczególniona ilość dróg i chodników do realizacji. Z jednej strony powinno cieszyć. Jednak przypomniał, że w roku 2019 też była przeznaczona potężna kwota 6.000.000,00 zł (słownie: sześciu milionów) na drogi, które miały być wykonane. Skończono ul. Rydla. Gdzie jednak np. ul Klonowa?. Chodniki, które zaplanowano do zrealizowania. Zrezygnowano z inwestycji, które mogły by wykonane. Powinny być zgłoszone do przetargów. Oczywiście jest to trudny czas, ale bardzo można było pobudzić gospodarkę, żeby lokalni przedsiębiorcy mieli pracę, żeby nie bankrutowali i te inwestycje, które by zostały rozpoczęte, można było kontynuować w roku następnym. Czas, który stracono jest nie do odrobienia. Zastępca Burmistrza, Michał Popław