Protokół nr XXI/2020
sesji Rady Miasta Luboń,
z dnia 23 kwietnia (czwartek) 2020r.
w trybie zdalnym
Ad. 1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
Przewodnicząca Rady Miasta Luboń, Teresa Zygmanowska przywitała wszystkich zalogowanych i otworzyła XXI sesję Rady Miasta Luboń zwołaną na dzień 23 kwietnia 2020r. na godz. 17.00, w trybie zdalnym.
W sesji uczestniczyli wszyscy radni (21), burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska, wiceburmistrz Dorota Franek, wiceburmistrz Michał Popławski, Skarbnik Miasta Mirosław Stromczyński, Sekretarz Miasta Janusz Piasecki, mecenas Przemysław Czaczyk, informatyk Marcin Wiciński oraz p. Dominika Kędziora, która protokołowała przebieg obrad.
Na sali sesyjnej przebywało 5 osób, które wykonywały czynności służbowe. Pozostałe osoby biorące udział w sesji za pomocą łączy internetowych były w swoich domach lub przebywały w oddzielnych pomieszczeniach urzędu miasta.
W celu stwierdzenia kworum poproszono radnych o osobiste potwierdzenia obecności.
Przewodnicząca Rady przystąpiła do sprawdzenia obecności, która wykazała 21 obecnych radnych.
/zał. nr 1/ - Lista obecności.
Przewodnicząca Rady stwierdziła kworum oraz, że obrady są prawomocne.
Zgodnie z zawiadomieniem o zwołanej sesji radni do 21 kwietnia godz. 12:00 mogli zgłaszać uwagi i wnioski do porządku obrad. Żaden wniosek i uwaga nie została zgłoszona, dlatego Przewodnicząca Rady przeszła do pkt 2.
Ad. 2. Wolne głosy i wnioski mieszkańców.
W zawiadomieniu o sesji została również umieszczona informacja dla mieszkańców o możliwości zabrania głosu telefonicznie. Został uruchomiony specjalny numer, podany w zawiadomieniu, pod który mogli dzwonić mieszkańcy (699-712-541).
W tym punkcie obrad Przewodnicząca Rady powiedziała, że jeśli są mieszkańcy, którzy się zalogowali, obserwują, słyszą przebieg obrad i chcą zabrać głos, to prosi o kontakt. Odczekano dłuższą chwilkę i nie stwierdzono żadnego zgłoszenia. Telefon nie zadzwonił.
Ad.3. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu AQUANET SA na lata 2020-2029 przedstawił Zastępca Burmistrza, Michał Popławski.:
Projekt uchwały był przedmiotem dyskusji Komisji Komunalnej, w dniu 20 kwietnia 2020r. Wszystkie odpowiedzi na zapytania radnych do Spółki Aquanet zostały przekazane z prośbą o wyjaśnienia.
W dniu 26.03.2020r., pani Grażyna Solman (z Działu Rozwoju Majątku Aquanet) przekazała odpowiedzi, które już na Komisji Komunalnej były znane i analizowane. W obradach Komisji Komunalnej oraz sesji Rady on-line przedstawiciele Aquanetu nie uczestniczyli. Plan został opracowany w perspektywie 10-cio letniej. Założenia do planu były opiniowane przez radnych rok wcześniej.
Projekt uchwały opiniowały dwie (2) Komisje Rady: Organizacyjno-Prawna, Komunalna. Obie wydały opinie pozytywne.
Podczas dyskusji radny Marek Samulczyk powrócił do pytań, jakie zadał na Komisji Komunalnej, w dniu 20 kwietnia 2020r. Poruszył wtedy następujące sprawy:
Odpowiedź na to pytanie została udzielona na Komisji Komunalnej i radny już nie wracał.
Wrócił do zapytania nr 2, na które odpowiedź udzielona została na Komisji w części:
Zastępca Burmistrza, Michał Popławski odpowiedział, że porozumienie nie jest obowiązujące, ponieważ teren ten nie jest własnością Miasta. Sprawa mimo wszystko nie pozostaje bez uwagi. Aquanet wykonał projekt lokalizacji sieci w przedmiotowym miejscu. Jest jednak problem natury własnościowej. Aquanet nie uzyskał zgody na realizację zadania.
Radny Marek Samulczyk dopowiedział, że w tym czasie Zastępca Burmistrza, Michał Popławski nie pracował jeszcze w naszym urzędzie i nie ma pełnej wiedzy w tym zakresie, z czym Burmistrz się zgodził. Radny kontynuując stwierdził, że sprawę zna na pewno Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska, ponieważ w tym czasie była radną i członkiem Komisji Komunalnej RML, a gdy została Burmistrzem sprawa została przekazana do kontynuacji.
Burmistrz Miasta Luboń, Małgorzata Machalska odpowiedziała, że najlepiej jakby sprawą zajęła się Komisja Komunalna RML i zawnioskuje, żeby zostali na tę Komisję zaproszeni przedstawiciele Aquanetu.
Radny Marek Samulczyk stwierdził, że koniecznie należy zaprosić też na to posiedzenie byłego Burmistrza, Dariusza Szmyta, który w tym temacie ma najwięcej wiedzy.
Radna Monika Nawrot wyraziła opinię, że wszyscy zagłosują za przyjęciem Wieloletniego planu Aquanet, bo nie ma wyjścia. Nie jest to jednak plan, który satysfakcjonuje. Nie cieszy fakt, że np. ul. Jęczmienna przesunięta została do wykonania o kolejne dwa lata (kanalizacja wodociągowa), ul. Nowiny i wiele innych.
Radny Marek Samulczyk powrócił do zapytania nr 3, które wpłynęło do Aquanetu i odpowiedzi Spółki w sprawie wykonania kanalizacji sanitarnej w ul. Niezłomnych. Ponieważ nie do końca została udzielona odpowiedź na to pytanie na Komisji Komunalnej, radny odczytał odpowiedź Aquanetu, kiedy będzie planowana i realizowana ta inwestycja: Kanalizacja sanitarna w ul. Niezłomnych w Luboniu jest na etapie uzgadniania porozumienia z Miastem Luboń w zakresie wspólnej realizacji zadania.
Zastępca Burmistrza, Michał Popławski stwierdził, że Miasto naciska i wnioskuje. Pracuje z determinacją. Ulica, którą poruszyła pani Monika Nawrot, bez negocjacji z wójtem Komornik, nie byłaby możliwa do zrealizowania. Ulica Jęczmienna wprost idealnie pokazuje zaangażowanie Miasta. Nawet Aquanet wskazuje na trudność wykonania inwestycji, a Luboń dopiął swego i uzyskaliśmy pozwolenie, ażeby podłączyć się bezpośrednio do sieci Komornik. Większość kosztów tej inwestycji została przerzucona ze Spółki Aquanet na Miasto. Prace projektowe wykona Miasto. W tym roku umowa na projekt ul. Jęczmiennej zostanie podpisana.
Radna Monika Nawrot podziękowała za zaangażowanie osobiste Burmistrza Popławskiego, jednak skoro ta czy inna inwestycja oddalane są w czasie o dwa lata i przejmuje to Miasto, to w ich miejsce powinny wejść inne, choćby nieduże inwestycje (do planu inwestycyjnego Aquanet).
Więcej głosów w dyskusji nie było.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie projekt uchwały.
Za podjęciem uchwały głosowali:
1.BERNACIAK Anna
2.BUDZYŃSKI Łukasz Piotr
3.EKWIŃSKA Katarzyna
4. GAWELSKI Hieronim,
5.IZYDORSKI Piotr Łukasz
6.KACZMAREK Iwona,
7.KLECZEWSKA Magdalena
8.KRZYŻOSTANIAK Paweł Radosław
9.ŁAKOMY Beata
10.NAWROT Monika Izabela
11. NYĆKOWIAK Małgorzata.
12.OKUPNIAK Andrzej Roman
13.SAMULCZYK Marek
14.SZWACKI Michał Jacek
15.TARASIEWICZ Bogdan
16.WIŚNIEWSKI Artur
17.WOLNIEWICZ Paweł
18.WOŹNIAK Magdalena Anna
19.WILCZYŃSKA-KĄKOL Karolina Monika
20.ZAPŁATA-SZWEDZIAK Elżbieta
21.ZYGMANOWSKA Teresa
głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za podjęciem uchwały głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od
głosu – 0 radnych/.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Zał. nr 2/ - UCHWAŁA NR XXI/163/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 23 kwietnia 2020 r.
w sprawie uchwalenia Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu AQUANET SA na
lata 2020-2029.
/Zał. nr 3/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
Ad.4 . Projektu uchwały w sprawie przyjęcia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Luboń" przedstawił Zastępca Burmistrza, Michał Popławski:
Sporządzenie uchwały jest w pełni uzasadnione z uwagi na fakt zapisu art. 11a ust. 1, który stanowi, że Rada gminy wypełniając obowiązek, o którym mowa w art. 11 ust. 1 określa w drodze uchwały program opieki nad zwierzętami bezdomnymi i zapobiegania bezdomności zwierząt. Uchwała jest podejmowana po zasięgnięciu opinii Powiatowego Lekarza Weterynarii w Poznaniu, Fundacji Ochrony Zwierząt Animal Security i Koła Łowieckiego nr 78 „Łoś”. Przyjęcie niniejszej Uchwały pozwoli na zapobieganie bezdomności zwierząt na terenie Miasta Luboń oraz opiekę nad zwierzętami bezdomnymi i żyjącymi na wolności kotami.
Projekt uchwały opiniowały trzy (3) Komisje Rady: Organizacyjno-Prawna, Ochrony Środowiska, Budżetu i Finansów. Wszystkie wydały opinie pozytywne.
Dyskusji nie było.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie projekt uchwały.
Za podjęciem uchwały głosowali:
głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za podjęciem uchwały głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od
głosu – 0 radnych/.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Zał. nr 4/ - UCHWAŁA NR XXI/164/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 23 kwietnia 2020 r.
w sprawie przyjęcia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Luboń".
/Zał. nr 5/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
Ad.5. Projektu uchwały w sprawie współdziałania pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego w celu wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji Poznań przedstawił Zastępca Burmistrza, Michał Popławski.:
Zgodnie z nowelizowanym Prawem Wodnym z dniem 31 grudnia 2020 roku tracą moc dotychczasowe akty prawa miejscowego wyznaczające granice i obszary aglomeracji, w tym również uchwała w sprawie wyznaczenia aglomeracji Poznań Nr LI/976/14 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 27 października 2014 zmieniona uchwałą Nr XIV/395/16 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 31 października 2016 . W związku z powyższym zachodzi konieczność wyznaczenia na nowo aglomeracji Poznań, do której należy Miasto Luboń.
Projekt uchwały opiniowały dwie (2) Komisje Rady: Organizacyjno-Prawna, Komunalna. Obie wydały opinie pozytywne.
Dyskusji nie było.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie projekt uchwały.
Za podjęciem uchwały głosowali:
1.BERNACIAK Anna
2.BUDZYŃSKI Łukasz Piotr
3.EKWIŃSKA Katarzyna
4. GAWELSKI Hieronim,
5.IZYDORSKI Piotr Łukasz
6.KACZMAREK Iwona,
7.KLECZEWSKA Magdalena
8.KRZYŻOSTANIAK Paweł Radosław
9.ŁAKOMY Beata
10.NAWROT Monika Izabela
11. NYĆKOWIAK Małgorzata.
12.OKUPNIAK Andrzej Roman
13.SAMULCZYK Marek
14.SZWACKI Michał Jacek
15.TARASIEWICZ Bogdan
16.WIŚNIEWSKI Artur
17.WOLNIEWICZ Paweł
18.WOŹNIAK Magdalena Anna
19.WILCZYŃSKA-KĄKOL Karolina Monika
20.ZAPŁATA-SZWEDZIAK Elżbieta
21.ZYGMANOWSKA Teresa
głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za podjęciem uchwały głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od
głosu – 0 radnych/.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
/Zał. nr 6/ - UCHWAŁA NR XXI/165/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 23 kwietnia 2020 r.
w sprawie współdziałania pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego w celu wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji Poznań.
/Zał. nr 7/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
Ad.6. Projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Miasta Luboń na 2020 rok wraz z autopoprawkami przedstawił Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński.:
Autopoprawki:
1. W § 1 projektu uchwały punkty 1, 4, 6 otrzymują następujące brzmienie:
1) §1 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:
„Ustala się dochody budżetu na 2020 rok w łącznej kwocie 167 039 272,36 zł,
z tego:
- dochody bieżące w kwocie 158.579.314,85 zł,
- dochody majątkowe w kwocie 8.459.957,51 zł,
zgodnie z załącznikiem Nr 1 do uchwały,”
4) § 2 ust. 1 otrzymuje następujące brzmienie:
„Ustala się wydatki budżetu na 2020 w łącznej kwocie 175.866.575,51 zł,
z tego:
- wydatki bieżące w kwocie 152.591.052,02 zł,
- wydatki majątkowe w kwocie 23.275.523,49 zł,
zgodnie z załącznikiem Nr 2 i Nr 2a,”
6) 2 ust. 2 pkt 3 otrzymuje następujące brzmienie:
„wydatki na programy finansowane z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o finansach publicznych, w części związanej z realizacją zadań jednostki samorządu terytorialnego, w wysokości 9.859.023,56 zł,
zgodnie z załącznikiem nr 5.”
2. W załączniku nr 1 do projektu uchwały zmieniającej (dochody) dokonuje się następujących zmian:
Dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Rozdział 90002 - Gospodarka odpadami komunalnymi
par. 0490 - Wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych ustaw zwiększa się o kwotę 1.121.618,00 zł, wpływy z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
3. W załączniku nr 2 do projektu uchwały zmieniającej (wydatki) dokonuje się następujących zmian:
Dział 900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
Rozdział 90001 - Gospodarka ściekowa i ochrona wód
- Inwestycje i zakupy inwestycyjne zmniejsza się o kwotę 40.000,00 zł dotyczy zadania pn. Uregulowanie gospodarki wód opadowych i roztopowych na terenie miasta Luboń
Rozdział 90002 - Gospodarka odpadami komunalnymi
- Wydatki jednostek budżetowych związane z realizacja ich
statutowych zadań zwiększa się o kwotę 1.121.618,00 zł, z przeznaczeniem na sfinansowanie nowej umowy na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych zmieszanych oraz selektywnie zebranych, pochodzących z nieruchomości zamieszkałych na terenie Miasta Luboń.
Rozdział 90004 - Utrzymanie zieleni w miastach i gminach
- Współfinansowanie inwestycji i zakupów inwestycyjnych ponoszonych ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy zwiększa się o kwotę 40.000,00 zł dotyczy zadania pn. Poprawa jakości środowiska miejskiego w Luboniu poprzez rozwój terenów zieleni.
4. W załączniku nr 2a (wydatki majątkowe) dokonuje się zmian odpowiednio do zmian w załączniku nr 2.
5. W załączniku nr 5 zwiększa się o kwotę 40.000,00 zł zadanie pn. Poprawa jakości środowiska miejskiego w Luboniu poprzez rozwój terenów zieleni.
Projekt uchwały opiniowały trzy (3) Komisje Rady: Organizacyjno-Prawna, Budżetu i Finansów, Komunalna. Wszystkie wydały opinie pozytywne.
Dyskusja:
Radny Marek Samulczyk odniósł się do zmiany w Dziale Gospodarka Ściekowa i Ochrona Wód. Wyraził opinię, że zabieranie środków finansowych z tego działu jest wielką pomyłką. Widać na co dzień jak bardzo potrzebne jest odwodnienie Lasku, gdzie mieszkańcy nie mogą „wyjść suchą nogą” na chodnik, drogę, a tymczasem funduje się fontannę za 350.000,00 zł. Te środki powinny być przeznaczone na zadanie, które jest realizowane w ramach środków zewnętrznych, na modernizację i zagospodarowanie Wzgórza Papieskiego, a nie zabierać z działu Gospodarka ściekowa i Ochrona Wód. Radny dodał, że jak wspomniała Pani Burmistrz przy przedstawianiu projektu budżetu na 2020 rok, że możemy mieć ograniczone środki finansowe związane z realizacją inwestycji, ponieważ państwo nakłada na samorządy coraz więcej obowiązków i z tego co mówił Burmistrz Popławski, że ograniczane będą prace projektowe i inwestycje na 2020 rok, tym bardziej powinno się rozsądnie dysponować środkami finansowymi Miasta.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska sprostowała, ponieważ Miasto nie rezygnuje z inwestycji, wstrzymuje podpisywanie umów. Wynika to z ostrożności w podejmowaniu decyzji, które będzie można podejmować dopiero wtedy, kiedy będzie jasna kondycja finansowa Miasta.
Jak stwierdził zastępca Burmistrza, Michał Popławski odpowiedź Pani Burmistrz jest kwintesencją tego, co powiedział już na Komisji Komunalnej. Na Komisji Burmistrz mówił, że do czerwca Miasto wstrzymuje się z podpisywaniem umów. Nikt nie wie bowiem, w obecnej sytuacji w kraju i na świecie spowodowanej pandemią, w jakiej skali spadną dochody Miasta. Żadna inwestycja nie będzie realizowana na siłę, w tym fontanna.
Radny Bogdan Tarasiewicz stwierdził, że gdyby mieszkańcy mieli świadomość, ile Miasto będzie kosztować budowa fontanny, wycofaliby się z tego projektu (projekt obywatelski).
Więcej głosów w dyskusji nie było.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawkami.
Za podjęciem uchwały głosowali:
1.BERNACIAK Anna
2.BUDZYŃSKI Łukasz Piotr
3.EKWIŃSKA Katarzyna
4.GAWELSKI Hieronim,
5.IZYDORSKI Piotr Łukasz
6.KLECZEWSKA Magdalena
7.KRZYŻOSTANIAK Paweł Radosław
8.OKUPNIAK Andrzej Roman
9.SZWACKI Michał Jacek
10.WOLNIEWICZ Paweł
11.WOŹNIAK Magdalena Anna
12.WILCZYŃSKA-KĄKOL Karolina Monika
13.ZYGMANOWSKA Teresa
przeciw głosowali:
1.KACZMAREK Iwona,
2.ŁAKOMY Beata
3. NAWROT Monika Izabela
4. NYĆKOWIAK Małgorzata
5. SAMULCZYK Marek
6. TARASIEWICZ Bogdan
7. WIŚNIEWSKI Artur
8. ZAPŁATA-SZWEDZIAK Elżbieta
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za podjęciem uchwały głosowało - 13 radnych, przeciw - 8 radnych, wstrzymało się od
głosu – 0 radnych/.
Uchwała została podjęta.
/Zał. nr 8/ - UCHWAŁA NR XXI/166/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 23 kwietnia 2020 r.
w sprawie zmiany uchwały budżetowej Miasta Luboń na 2020 rok.
/Zał. nr 9/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
Ad.7. Projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Luboń na lata 2020-2032 wraz z autopoprawkami przedstawił Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński.:
Zmiany w WPF były odzwierciedleniem zmian w budżecie.
Autopoprawka:
1. W załączniku nr 1 do uchwały wprowadza się autopoprawkę w związku z autopoprawką do projektu uchwały w sprawie zmiany budżetowej.
Zmiany dotyczą kolumny 2020.
W poz. 1, 1.1. 2 i 2.1. zwiększa się o kwotę 1.121.618,00 zł.
W poz. 9.4., 9.4.1. zwiększa się o kwotę 40.000,00 zł.
2. W załączniku nr 2 dokonuje się zmian przedsięwzięć:
- Uregulowanie gospodarki wód opadowych i roztopowych na terenie miasta Luboń zmniejsza się o kwotę 40.000,00 zł łączne nakłady finansowe, limit zobowiązań i limit wydatków na rok 2020.(Poz. 1.3.1.1)
- Poprawa jakości środowiska miejskiego w Luboniu poprzez rozwój terenów zieleni zwiększa się o kwotę 40.000,00 zł łączne nakłady finansowe, limit zobowiązań i limit wydatków na rok 2020. (Poz. 1.1.2.2)
- Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych zmieszanych oraz selektywnie zebranych, pochodzących z nieruchomości zamieszkałych na terenie Miasta Luboń zmniejsza się łączne nakłady finansowe, limit zobowiązań i limit wydatków na rok 2020 o kwotę 2.635.665,00 zł, przenosi się do nowego zadania na rok 2020. (Poz. 1.3.1.1)
- dodaje się zadanie Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych zmieszanych oraz selektywnie zebranych, pochodzących z nieruchomości zamieszkałych na terenie Miasta Luboń 2020 ączne nakłady finansowe i limit zobowiązań 6.346.194,69 zł, limit wydatków na rok 2020 wniesie 3.966.371,69 zł, na rok 2021 – 2.379.823,00 zł. (POZ. 1.3.1.8)
Projekt uchwały opiniowały trzy (3) Komisje Rady: Organizacyjno-Prawna, Budżetu i Finansów, Komunalna. Wszystkie wydały opinie pozytywne.
Dyskusji nie było.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawkami.
Za podjęciem uchwały głosowali:
1.BERNACIAK Anna
2.BUDZYŃSKI Łukasz Piotr
3.EKWIŃSKA Katarzyna
4.GAWELSKI Hieronim,
5.IZYDORSKI Piotr Łukasz
6.KLECZEWSKA Magdalena
7.KRZYŻOSTANIAK Paweł Radosław
8.OKUPNIAK Andrzej Roman
9.SZWACKI Michał Jacek
10.WOLNIEWICZ Paweł
11.WOŹNIAK Magdalena Anna
12.WILCZYŃSKA-KĄKOL Karolina Monika
13.ZYGMANOWSKA Teresa
głosów przeciwnych nie było,
wstrzymali się od głosu:
1. KACZMAREK Iwona,
2. ŁAKOMY Beata
3. NAWROT Monika Izabela
4. NYĆKOWIAK Małgorzata
5. SAMULCZYK Marek
6. TARASIEWICZ Bogdan
7. WIŚNIEWSKI Artur
8. ZAPŁATA-SZWEDZIAK Elżbieta
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za podjęciem uchwały głosowało - 13 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od
głosu – 8 radnych/.
Uchwała została podjęta.
/Zał. nr 10/ - UCHWAŁA NR XXI/167/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 23 kwietnia 2020r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Luboń na lata 2020-2032.
/Zał. nr 11/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
Ad.8. Projekt uchwały w sprawie w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego przedstawił Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński.:
W uchwale budżetowej Miasta Luboń na rok 2020 zaplanowano przychody z tytułu kredytów na sfinansowanie planowanego deficytu budżetu Miasta Luboń oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych pożyczek i kredytów. W związku z tym, w celu realizacji uchwały budżetowej, konieczne jest podjęcie niniejszej uchwały.
Projekt uchwały opiniowały dwie (2) Komisje Rady: Organizacyjno-Prawna, Budżetu i Finansów. Obie wydały opinie pozytywne.
Dyskusję rozpoczął Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński, który odpowiedział na zapytanie Komisji Organizacyjno-Prawnej dotyczące § 3.projektu uchwały -Wyraża się zgodę na zabezpieczenie kredytu długoterminowego w formie weksla własnego in blanco.
Na Komisji zapytano, dlaczego taka forma zabezpieczenia?.
Jak powiedział Skarbnik taka forma zabezpieczenia jest stosowana od zawsze w naszym Mieście (in-blanco) i jest powszechnie stosowana przez większość samorządów w kraju.
Radny Marek Samulczyk zapytał, z czego wynika kwota wolnych środków? (ok. 10 mln zł).
Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński: Jest to wynik podliczenia budżetu, czyli efekt wyższych niż planowano dochodów i niższych wydatków. W tym miejscu Skarbnik wskazał, że są to wyższe wpływy z tytułu podatków od nieruchomości oraz z tytułu przekazania w użytkowanie sieci kanalizacyjnych Spółce Aquanet.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska dodała, że dzięki ciężkiej pracy własnej oraz urzędników, determinacji i negocjacjom 4 mln. złotych, które wpłynie od Aquanetu za użytkowanie sieci, będzie stanowić dochód budżetu Miasta w roku 2020.
Radny Marek Samulczyk: Skoro jest tak dobrze, to po co zaciągamy kredyt?.
Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński: Co do zasadności, to budżet musi się bilansować. Jeśli chodzi o czas, to jest on bardzo odpowiedni. Jest to procedura, która trwa parę miesięcy (gmina musi uzyskać opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej, ogłosić przetarg). Wszystko trwa miesiącami, więc moment kiedy Miasto wstrzymało podpisywanie umów do czasu rozeznania sytuacji finansowej, jest jak najbardziej odpowiedni. Ponadto zawarcie umowy nie oznacza uruchomienia kredytu.
Na tym dyskusję zakończono.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawkami.
Za podjęciem uchwały głosowali:
1.BERNACIAK Anna
2.BUDZYŃSKI Łukasz Piotr
3.EKWIŃSKA Katarzyna
4.GAWELSKI Hieronim,
5.IZYDORSKI Piotr Łukasz
6.KLECZEWSKA Magdalena
7.KRZYŻOSTANIAK Paweł Radosław
8.OKUPNIAK Andrzej Roman
9.SZWACKI Michał Jacek
10.WOLNIEWICZ Paweł
11.WOŹNIAK Magdalena Anna
12.WILCZYŃSKA-KĄKOL Karolina Monika
13.ZYGMANOWSKA Teresa
głosów przeciwnych nie było,
wstrzymali się od głosu:
1. 1.KACZMAREK Iwona,
2. 2.ŁAKOMY Beata
3. NAWROT Monika Izabela
4. NYĆKOWIAK Małgorzata
5. SAMULCZYK Marek
6. TARASIEWICZ Bogdan
7. WIŚNIEWSKI Artur
8. ZAPŁATA-SZWEDZIAK Elżbieta
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za podjęciem uchwały głosowało - 13 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od
głosu – 8 radnych/.
Uchwała została podjęta.
/Zał. nr 12/ - UCHWAŁA NR XXI/168/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 23 kwietnia 2020r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.
/Zał. nr 13/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
Ad.9. Projektu uchwały w sprawie przedłużenia wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminów płatności rat podatku od nieruchomości przedstawiła Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska:
Uchwała realizuje delegację ustawową przewidzianą w art. 15 q ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, zgodnie z którą rada gminy może przedłużyć, w drodze uchwały, przedsiębiorcom, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w maju i czerwcu 2020 r., nie dłużej niż do dnia 30 września 2020 r. Negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu epidemii COVID-19 ponoszą przedsiębiorcy, niezależnie od wielkości firmy, których dotyczy zakaz prowadzenia lub ograniczenie działalności gospodarczej wynikający z przepisów szczególnych tj. § 8 ust.1 pkt 1 i 2, ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii Dlatego celowe i uzasadnione jest przedłużenie wszystkim tym przedsiębiorcom terminu płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych maju i czerwcu 2020 r., do dnia 30 września 2020 r. Są to maksymalne terminy przewidziane w ustawie.
Projekt uchwały opiniowały dwie (2) Komisje Rady: Organizacyjno-Prawna, Budżetu i Finansów. Obie wydały opinie pozytywne.
Podczas dyskusji radna Iwona Kaczmarek zapytała, czy tylko do 30 września przedłużamy odroczenie terminu płatności i tylko od budynków związanych z działalnością gospodarczą?.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska odpowiedziała radnej, że mając świadomość, że budżet Miasta straci, nie jesteśmy w stanie zaoferować większej pomocy, bardziej rozszerzonej.
Radny Marek Samulczyk zasugerował, żeby w szczególnie trudnych przypadkach umorzyć podatek przedsiębiorcom.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska odpowiedziała radnemu, że posiada uprawnienia, żeby do każdej sprawy podchodzić indywidualnie. Na pewno żaden przedsiębiorca nie pozostanie bez pomocy.
Na tym dyskusję zakończono.
Za podjęciem uchwały głosowali:
1.BERNACIAK Anna
2.BUDZYŃSKI Łukasz Piotr
3.EKWIŃSKA Katarzyna
4. GAWELSKI Hieronim,
5.IZYDORSKI Piotr Łukasz
6.KACZMAREK Iwona,
7.KLECZEWSKA Magdalena
8.KRZYŻOSTANIAK Paweł Radosław
9.ŁAKOMY Beata
10.NAWROT Monika Izabela
11. NYĆKOWIAK Małgorzata.
12.OKUPNIAK Andrzej Roman
13.SAMULCZYK Marek
14.SZWACKI Michał Jacek
15.TARASIEWICZ Bogdan
16.WIŚNIEWSKI Artur
17.WOLNIEWICZ Paweł
18.WOŹNIAK Magdalena Anna
19.WILCZYŃSKA-KĄKOL Karolina Monika
20.ZAPŁATA-SZWEDZIAK Elżbieta
21.ZYGMANOWSKA Teresa
głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za podjęciem uchwały głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od
głosu – 0 radnych/.
Uchwała została podjęta jednogłośnie.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawkami.
/Zał. nr 14/ - UCHWAŁA NR XXI/169/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 23 kwietnia 2020r. w sprawie przedłużenia wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminów płatności rat podatku od nieruchomości.
/Zał. nr 15/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
Ad.10. Sprawozdania kwartalne Komisji Rady za okres: styczeń, luty, marzec
2020r.
/Zał. nr 16/ - Sprawozdanie kwartalne Komisji Komunalnej.
/Zał. nr 17/ - Sprawozdanie kwartalne Komisji Budżetu i Finansów.
/Zał. nr 18/ - Sprawozdanie kwartalne Komisji Sfery Społecznej.
/Zał. nr 19/ - Sprawozdanie kwartalne Komisji Organizacyjno-Prawnej.
/Zał. nr 20/ - Sprawozdanie kwartalne Komisji Ochrony Środowiska.
/Zał. nr 21/ - Sprawozdanie kwartalne Komisji Rewizyjnej.
Ad.11.
/Zał. nr 22/ - Informacja Przewodniczącej Rady Miasta Luboń o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
Ad. 12.
/Zał. nr 23/ - Sprawozdanie Burmistrz Miasta Luboń o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym oraz wykonania uchwał.
Radna Magdalena Woźniak zapytała o planowane wybory prezydenckie.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska powiedziała, że działania dotyczące spisu wyborców zostały już przygotowane.
Ad. 13.
Informację o prowadzonych przez Miasto działaniach w związku z pandemią koronawirusa przedstawiła Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska:
Ad. 14.
Wolne głosy i wnioski.:
W wolnych głosach i wnioskach radny Hieronim Gawelski podziękował za zabezpieczenie studzienki w ul. Sobieskiego i szybką interwencję.
Radna Monika Nawrot zasygnalizowała władzom Miasta, że martwi Ją leżący od trzech tygodni namiot przy ul. Dojazdowej należący do Spółki Losir. Miejsce to wygląda jak plac budowy. Gdyby został odwołany zakaz korzystania z boisk sportowych, miejsce to nie nadaje się do użytku.
Dalej zapytała, gdzie jest gospodarność Miasta skoro lampy w Dolnym Lasku – ul. Leśna – świecą od godz. 17:00?.
Po raz kolejny apelowała też do władz Miasta o prace projektowe dotyczące budowy wodociągu w ul. Jęczmiennej. Ludzie nie mają wody.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska powiedziała, że obawy radnej dotyczące namiotu zostaną przekazane prezesowi Spółki Losir. Dodała, że etapy obostrzeń nie są znoszone z dnia na dzień.
Sytuacja związana z oświetleniem ulic zostanie sprawdzona. Sprawa trafi do Enei.
W tym roku umowa na projekt ul. Jęczmiennej zostanie podpisana.
Radna Beata Łakomy zapytała Zastępcę Burmistrza, Dorotę Franek, dlaczego w SP 2 i SP 4 odbywa się dodatkowa (uzupełniająca) rekrutacja dzieci, a w SP 1 jest to niemożliwe?.
Odpowiedź została przekazana radnej w dniu 24 kwietnia 2020r.
/Rekrutacja uzupełniająca jest realizowana dla dzieci spoza rejonu. W przypadku, gdy do szkoły zgłosiły się wszystkie dzieci z rejonu, a szkoła nadal posiada wolne miejsca (ale tylko w przypadku, gdy nie trzeba tworzyć nowego oddziału) to wówczas można organizować rekrutację do klasy I. W przypadku SP 2 i SP4, była taka możliwość, natomiast w przypadku SP nr 1 do klas I nie zgłosiły się wszystkie dzieci z rejonu (wynikało to m.in także z zagrożenia koronawirusem) - szkoła posiadała tylko informacje dotyczące dzieci zameldowanych, a nie zamieszkałych. W związku z tym, aby nie tworzyć po 1 września dodatkowego oddziału klasy I (bo np. przyjęto dzieci spoza obwodu organizując rekrutację), podjęto decyzję, że nie zostanie uruchomiona rekrutacja do klasy I. W przypadku,
gdy pod koniec sierpnia lub na początku września okaże się, że szkoła ma wolne miejsca w utworzonych oddziałach klas I, będzie można przyjąć dzieci spoza rejonu. Takie postępowanie ogranicza również możliwość powstania małych klas, co jest nieuzasadnione ekonomicznie/.
Ad. 15. Przyjęcie protokołu nr XIX, z dnia 11 lutego 2020
Za przyjęciem protokołu głosowali:
głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem protokołu głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od
głosu – 0 radnych/.
Protokół został przyjęty jednogłośnie.
/Zał. nr 24/ - Wyniki głosowania nad protokołem nr XIX, z dnia 11 lutego 2020.
Ad.16. Przyjęcie protokołu nr XX, z dnia 12 marca 2020r.
Za przyjęciem protokołu głosowali:
1.BERNACIAK Anna
2.BUDZYŃSKI Łukasz Piotr
3.EKWIŃSKA Katarzyna
4. GAWELSKI Hieronim,
5.IZYDORSKI Piotr Łukasz
6.KACZMAREK Iwona,
7.KRZYŻOSTANIAK Paweł Radosław
8.ŁAKOMY Beata
9. NYĆKOWIAK Małgorzata.
10.OKUPNIAK Andrzej Roman
11.SAMULCZYK Marek
12.SZWACKI Michał Jacek
13.TARASIEWICZ Bogdan
14.WIŚNIEWSKI Artur
15.WOLNIEWICZ Paweł
16.WOŹNIAK Magdalena Anna
17.WILCZYŃSKA-KĄKOL Karolina Monika
18.ZAPŁATA-SZWEDZIAK Elżbieta
19.ZYGMANOWSKA Teresa
głosów przeciwnych nie było,
wstrzymały się od głosu:
1. KLECZEWSKA Magdalena
2. NAWROT Monika Izabela
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za przyjęciem protokołu głosowało - 19 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od
głosu – 2 radnych/.
Protokół został przyjęty.
/Zał. nr 25/ - Wyniki głosowania nad protokołem nr XX, z dnia 12 marca 2020r.
Ad. 17. Zakończenie obrad.
Po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodnicząca Rady Teresa Zygmanowska zakończyła obrady XXI sesji online Rady Miasta Luboń o godz. 19:41.
Załączniki:
/zał. nr 1/ - Lista obecności.
/Zał. nr 2/ - UCHWAŁA NR XXI/163/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 23 kwietnia 2020 r.
w sprawie uchwalenia Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych będących w posiadaniu AQUANET SA na
lata 2020-2029.
/Zał. nr 3/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
/Zał. nr 4/ - UCHWAŁA NR XXI/164/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 23 kwietnia 2020 r.
w sprawie przyjęcia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Luboń".
/Zał. nr 5/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
/Zał. nr 6/ - UCHWAŁA NR XXI/165/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 23 kwietnia 2020 r.
w sprawie współdziałania pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego w celu wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji Poznań.
/Zał. nr 7/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
/Zał. nr 8/ - UCHWAŁA NR XXI/166/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 23 kwietnia 2020 r.
w sprawie zmiany uchwały budżetowej Miasta Luboń na 2020 rok.
/Zał. nr 9/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
/Zał. nr 10/ - UCHWAŁA NR XXI/167/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 23 kwietnia 2020r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Luboń na lata 2020-2032.
/Zał. nr 11/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
/Zał. nr 12/ - UCHWAŁA NR XXI/168/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 23 kwietnia 2020r. w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego.
/Zał. nr 13/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
/Zał. nr 14/ - UCHWAŁA NR XXI/169/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 23 kwietnia 2020r. w sprawie przedłużenia wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminów płatności rat podatku od nieruchomości.
/Zał. nr 15/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
/Zał. nr 16/ - Sprawozdanie kwartalne Komisji Komunalnej.
/Zał. nr 17/ - Sprawozdanie kwartalne Komisji Budżetu i Finansów.
/Zał. nr 18/ - Sprawozdanie kwartalne Komisji Sfery Społecznej.
/Zał. nr 19/ - Sprawozdanie kwartalne Komisji Organizacyjno-Prawnej.
/Zał. nr 20/ - Sprawozdanie kwartalne Komisji Ochrony Środowiska.
/Zał. nr 21/ - Sprawozdanie kwartalne Komisji Rewizyjnej.
/Zał. nr 22/ -Informacja Przewodniczącej Rady Miasta Luboń o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
/Zał. nr 23/ - Sprawozdanie Burmistrz Miasta Luboń o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym oraz wykonania uchwał.
/Zał. nr 24/ - Wyniki głosowania nad protokołem nr XIX, z dnia 11 lutego 2020.
/Zał. nr 25/ - Wyniki głosowania nad protokołem nr XX, z dnia 12 marca 2020r.