Do zadań Wydziału Planowania Rozwoju i Ochrony Środowiska należą sprawy:
A/ w zakresie zagospodarowania przestrzennego, związane z:
1.przygotowywaniem materiałów do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego Miasta,
2.przygotowywaniem materiałów niezbędnych do sporządzania projektów planów zagospodarowania
przestrzennego,
3.koordynacją i obsługą działań związanych z uzgodnieniami projektu planu oraz wprowadzaniem zadań
rządowych do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
4.przechowywaniem planów zagospodarowania przestrzennego oraz wydawaniem odpisów i wyrysów,
5.prowadzeniem i aktualizacją rejestru miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
6.prowadzeniem spraw związanych z lokalizacją inwestycji celu publicznego i ustalaniem warunków
zabudowy w odniesieniu do innych inwestycji,
7.prowadzeniem rejestru decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego i ustaleniu warunków
zabudowy w odniesieniu do innych inwestycji,
8.rejestrowaniu decyzji dotyczących zagospodarowania terenu, wydawanych przez inne organy
administracji publicznej oraz analizowanie ich zgodności z ustalonymi warunkami zabudowy
i zagospodarowania terenu.
B/ w zakresie infrastruktury technicznej Miasta, związane z planowaniem:
1.sieci kanalizacji sanitarnej,
2. sieci wodociągowej,
3. sieci kanalizacji deszczowej,
4. sieci energetycznej,
5. sieci gazowej,
6. komunikacji publicznej.
C/ w zakresie ochrony środowiska:
1.prowadzeniem spraw wynikających z zakresu ustaw: o ochronie przyrody, Prawo ochrony środowiska,
o odpadach, o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, prawo wodne, o lasach,
2.wydawaniem zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów,
3.wymierzaniem kar za uszkodzenie zieleni wskutek niewłaściwego wykonywania robót lub usunięcia
drzew i krzewów bez wymaganego zezwolenia,
4.prowadzeniem prac ochronnych na rzecz pomników przyrody oraz ochrony starodrzewu,
5.prowadzeniem rejestru pomników przyrody, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych
oraz zespołów przyrodniczo-krajobrazowych,
6.sprawowaniem kontroli nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przyrody w trakcie gospodarczego
wykorzystywania zasobów i poszczególnych składników przyrody przez jednostki organizacyjne oraz osoby
prawne i fizyczne, wraz z prawem: wstępu na nieruchomość, prowadzenia badań i obserwacji, żądania
wyjaśnień i przeglądania dokumentacji,
7.prowadzeniem spraw związanych z udostępnianiem informacji o środowisku i jego ochronie,
8.prowadzeniem postępowania w sprawie ustanowienia ograniczenia co do czasu funkcjonowania
instalacji lub korzystania z urządzeń, z których emitowany hałas może negatywnie oddziaływać na
środowisko,
9.prowadzeniem postępowań w sprawie oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, w przedmiocie
wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia,
10. kontrolą przestrzegania przepisów z zakresu ochrony środowiska w zakresie objętym właściwością
gminy,
11. opiniowaniem zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie odzysku i unieszkodliwiania
odpadów,
12. wydawaniem opinii w sprawie prowadzenia działalności w zakresie gospodarowania odpadami,
13.prowadzeniem spraw związanych z nakazem usunięcia odpadów z miejsc nieprzeznaczonych do ich
składowania lub magazynowania,
14. opiniowaniem przed udzieleniem koncesji na poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie złóż,
15. edukacją ekologiczną,
16. utrzymywaniem terenów zieleni w zakresie zieleni wysokiej,
17.prowadzeniem rejestru danych o środowisku.
D/ w zakresie ochrony zabytków i ochrony grobów, mogił i cmentarzy wojennych:
1.prowadzeniem spraw wynikających z zakresu ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
2.prowadzeniem Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta Luboń,
3.współdziałaniem z Gminną Komisją ds. zabytków i rewitalizacji,
4.prowadzeniem rejestru decyzji wydanych przez Konserwatora Zabytków,
5.współpracą z instytucjami zajmującymi się ochroną zabytków,
6.prowadzeniem spraw z zakresu ochrony grobów, mogił i cmentarzy wojennych.