Urząd Miasta Luboń czynny: poniedziałek 9.00-17.00 wtorek do piątku 7.30-15.30 |
|
Karta Informacyjna WPIO 12 |
|
Udzielanie przedsięborcom pomocy publicznej w formie ulgi podatkowej, zaświadczenia o udzielonej pomocu publicznej |
|
Formularz |
|
Podstawa prawna.
|
|
Wymagane dokumenty.
|
|
Opłata skarbowa:
|
|
Termin załatwienia.
|
|
Miejsce załatwienia.
|
|
Sposób załatwienia sprawy.
|
|
Tryb odwoławczy.
Z dniem akcesji Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej nastąpiła zasadnicza zmiana procedur udzielania pomocy publicznej dla przedsiębiorców w Polsce. Pod pojęciem pomocy publicznej należy rozumieć wszelką pomoc przyznawaną przez Państwo Członkowskie oraz pomoc udzielaną przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie. Jedną z form pomocy publicznej są ulgi podatkowe o których mowa w art. 67a § 1 Ordynacji podatkowej tj. ulgi w formie rozłożenia na raty lub odroczenia terminu płatności podatku lub zaległości podatkowej, a także w formie umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub opłaty prolonagacyjnej.
Przeznaczenie pomocy publicznej.
1. Pomoc DE MINIMIS.
Podstawowym przeznaczeniem pomocy jest pomoc de minimis – mająca podstawowe znaczenie dla małych i średnich podmiotów gospodarczych. Zgodnie z zasadą de minimis zawartą w rozporządzeniu o pomocy de minimis (Rozporządzenie Komisji nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa w ramach zasady de minimis (Dziennik Urzędowy Wspólnot Europejskich L Nr 10, z dnia 13 stycznia 2001 r., str. 30-32)), pomoc udzielona przedsiębiorcy w ciągu trzech kolejnych lat w wysokości 200 tys. EURO nie wpływa na wymianę handlową pomiędzy państwami UE lub nie zniekształca albo nie grozi zniekształceniem konkurencji. Ze względu na powyższe przesłanki, pomoc taka nie stanowi pomocy w rozumieniu art. 87.1 TWE i nie musi być notyfikowana KE (art. 88.3TWE), zarówno w przypadku, gdy nie jest to pomoc ad hoc, jak i jest ona udzielona w ramach programu pomocowego, który nie został notyfikowany KE, albo nie został przez nią zatwierdzony. Zasada de minimis ma zastosowanie bez względu na wielkość podmiotu ubiegającego się o pomoc. Pomoc DE MINIMIS jest to pomoc, której wartość nie przekracza 200 tys. EURO, przy czym sumowaniu podlega tylko pomoc de minimis uzyskana przez przedsiębiorcę w ciągu trzech kolejnych lat. Do pomocy de minimis nie wlicza się pomocy zatwierdzonej przez Komisję (udzielanej zarówno w ramach programu pomocowego jak i pomocy indywidualnej), jak również pomocy na szkolenia, na zatrudnienie oraz dla małych i średnich przedsiębiorców udzielanej zgodnie z warunkami określonymi we właściwych rozporządzeniach.
Zgodnie z polskimi uregulowaniami (art. 37 ust. 1 ustawy o postępowaniu) podmiot ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o udzielenie pomocy, wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w ciągu 3 ostatnich lat poprzedzających dzień wystąpienia z wnioskiem o udzielenie pomocy.
2. Pomoc dla małych i średnich przedsiębiorców.
Pomoc dla małych i średnich przedsiębiorców może być przeznaczona zarówno na inwestycje materialne jak i niematerialne oraz „soft aid” (miękka pomoc). Do materialnych zaliczyć można: - inwestycje w aktywa trwałe związane z utworzeniem nowego przedsiębiorstwa, rozszerzeniem istniejącego lub racjonalizacją i modernizacją produkcji, - inwestycje w aktywa trwałe w związku z przejęciem zlikwidowanego przedsiębiorstwa
Natomiast inwestycje o charakterze niematerialnym to: - transfer technologii poprzez nabycie praw patentowych, licencji lub nie opatentowanej wiedzy technicznej.
Pomoc udzielana na „soft aid” obejmuje pomoc na pokrycie: - kosztów usług świadczonych przez doradców zewnętrznych (bez usług stałego doradztwa podatkowego, regularnych usług prawnych i reklamowych), - koszty pierwszego udziału w konkretnych targach lub wystawach, jeśli intensywność tej pomocy nie przekracza 50%.
Pomimo, że pomoc ta wyłączona jest spod notyfikacji, to jednak duże projekty inwestycyjne nie są wyłączone spod wymogu notyfikacji w sytuacji, gdy: • koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą wynoszą przynajmniej 25 mln EURO, oraz wielkość pomocy wyniosłaby co najmniej 50 % intensywności regionalnej lub • ogólna wartość pomocy brutto wynosi co najmniej 15 mln EURO.
3. Pomoc na szkolenia.
Pomoc na szkolenia ma zastosowanie do wszystkich podmiotów (niezależnie od przynależności sektorowej), może być udzielana na podstawie programu lub jako pomoc indywidualna, obejmuje szkolenia specjalistyczne i ogólne. Pomoc ta może być udzielona w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, a do kwoty 1 mln EURO nie wymaga notyfikacji. Natomiast duże projekty szkoleniowe – pomoc udzielana pojedynczej firmie przekraczająca 1 mln EURO – nie są wyłączone spod wymogu notyfikacji.
4. Pomoc na zatrudnienie.
Pomoc państwa na zatrudnienie jest zgodna ze wspólnym rynkiem i podlega wyłączeniom grupowym, chyba, że wysokość pomocy przekroczy próg 15 mln EURO. Polskie rozporządzenie reguluje zasady udzielania pomocy publicznej, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym na: - tworzenie nowych miejsc pracy, - rekrutację pracowników znajdujących się w szczególnie niekorzystnej sytuacji lub niepełnosprawnych.
- w sektorze górnictwa i budownictwa okrętowego, - na tworzenie miejsc pracy w sektorze transportu, - eksportowej i uzależnionej od korzystania z produktów krajowych zamiast importowanych, - dla podmiotów gospodarczych znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej realizujących plan restrukturyzacji, - dla podmiotów gospodarczych, korzystających z regionalnej pomocy indywidualnej na wsparcie dużych projektów inwestycyjnych.
Bardzo ważnym elementem jest aby przedsiębiorca wykorzystał udzieloną pomoc publiczną zgodnie z jej przeznaczeniem. W Rozporządzeniu Rady WE z dnia 22 marca 1999r. nr 659/1999 stwierdzono, że pomoc świadczona niezgodnie z przeznaczeniem może mieć skutki w zakresie funkcjonowania rynku wewnętrznego podobne do skutków pomocy przyznanej bezprawnie (tj. udzielono pomocy bez obligatoryjnej notyfikacji). Przykładowo – jeśli spółka akcyjna dostała pomoc publiczną na zatrudnienie, jednak nie nastąpił wzrost netto liczby pracowników (pełne etaty) do średniego zatrudnienia z ostatnich 12 miesięcy, albo nowe miejsca pracy nie zostały utrzymane przez okres co najmniej 3 lat , a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - co najmniej 2 lat - spółka będzie zobowiązana do zwrotu udzielonej pomocy publicznej.
Warto również na koniec zauważyć, iż w przypadku ubiegania się o pomoc inną niż de minimis, beneficjent pomocy zobowiązany jest do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy, wraz z wnioskiem o jej udzielenie, informacji o otrzymanej pomocy publicznej, zawierającej w szczególności dane o dacie jej udzielenia, podstawie prawnej, formie i przeznaczeniu (Rada Ministrów na mocy rozporządzenia określi wzór informacji). Chodzi o tę pomoc, która jest związana z danym zadaniem, na które wnioskowana jest dana pomoc. Jeśli przedsiębiorca składa informację o pomocy: wlicza się w to wszelką pomoc - uzyskaną także z funduszu unijnych. Przepis art. 37 § 5 ustawy stanowi, że do czasu przekazania przez beneficjenta pomocy zaświadczeń lub informacji, o których mowa w art. 37 § 1 (pomoc de minimis) lub 37 § 3 ustawy – pomoc nie może być udzielona. |