Do zadań Wydziału Organizacyjnego należą sprawy dotyczące organizacji i funkcjonowania Urzędu, a w szczególności.
A. w zakresie obsługi organizacyjnej i administracyjnej Burmistrza, Zastępców Burmistrza, Sekretarza Miasta:
1. przyjmowanie i rozdzielanie zadekretowanej korespondencji,
2. prowadzenie centralnego rejestru skarg, wniosków, petycji oraz innych pism wpływających do Urzędu,
3. przyjmowanie interesantów zgłaszających petycje, skargi i wnioski oraz organizowanie ich kontaktów z Burmistrzem, Zastępcami Burmistrza lub Sekretarzem bądź kierowanie ich do właściwych Wydziałów,
4. przygotowywanie pomieszczeń i obsługa – w tym protokołowanie – spotkań i zebrań organizowanych przez Burmistrza, Zastępców Burmistrza i Sekretarza,
5. prowadzenie rejestru zarządzeń oraz innych aktów Burmistrza,
6. prowadzenie centralnego rejestru upoważnień Burmistrza jako organu Miasta i pełnomocnictw,
7. koordynowanie wykonania obowiązków związanych z realizacją aktów prawnych Burmistrza,
8. prowadzenie sekretariatów Burmistrza, Zastępców Burmistrza,
9. zbieranie i opracowywanie materiałów dla potrzeb Burmistrza, Zastępców Burmistrza i Sekretarza,
10. prowadzenie spraw współpracy z miastami partnerskimi oraz organizacjami międzynarodowymi /z wyjątkiem współpracy gospodarczej/,
11. organizowanie wizyt delegacji zagranicznych, korpusu dyplomatycznego oraz osobistości życia publicznego, prowadzenie obsługi protokolarnej tych wizyt,
12. organizowanie wyjazdów zagranicznych przedstawicieli miasta,
B. w zakresie obsługi administracyjnej Rady i jej komisji:
1. przygotowywanie we współpracy z właściwymi merytorycznie Wydziałami materiałów dotyczących projektów uchwał Rady i komisji oraz innych materiałów na posiedzenia i obrady tych organów,
2. prowadzenie sekretariatu Przewodniczącego Rady Miasta,
3. przechowywanie uchwał podejmowanych przez organy Miasta,
4. przekazywanie korespondencji do i od Rady, jej komisji oraz poszczególnych radnych,
5. przekazywanie Burmistrzowi jego Zastępcom, Sekretarzowi Miasta i Skarbnikowi informacji o pracach Rady i Komisji w zakresie jakim prowadzą oni sprawy Miasta,
6. przygotowywanie materiałów do projektów planów pracy Rady i komisji,
7. podejmowanie czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzaniem sesji, zebrań, posiedzeń i spotkań Rady, komisji,
8. protokołowanie sesji, posiedzeń, zebrań i spotkań,
9. prowadzenie rejestru uchwał, zarządzeń i innych postanowień Rady i komisji Rady,
10. prowadzenie rejestru wniosków, zapytań i interpelacji składanych przez radnych,
11. organizowanie szkoleń radnych.
C. w zakresie organizacji i funkcjonowania Urzędu:
1. przygotowywanie i opiniowanie aktów prawnych dotyczących organizacji i funkcjonowania Urzędu,
2. inicjowanie działań usprawniających formy i metody pracy Urzędu,
3. wdrażanie i nadzór nad przestrzeganiem zasad instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej i rzeczowego wykazu akt,
4. zapewnienie informacji o miejscu i sposobie załatwiania spraw w Urzędzie,
5. koordynowanie planowania zadań w Urzędzie,
6. wykonywanie obsługi prawnej Urzędu poprzez radców prawnych,
7. przyjmowanie, wysyłanie i rozdzielanie korespondencji na zewnątrz i wewnątrz Urzędu,
8. prowadzenie ewidencji korespondencji,
9. zapewnianie warunków do prowadzenia działalności socjalnej Urzędu jako pracodawcy.
D. w zakresie obsługi obywateli
1. udzielanie informacji o sposobie i miejscu załatwiania spraw w Urzędzie oraz w urzędach administracji samorządowej i rządowej,
2. informowanie interesantów o zakresach czynności Wydziałów i poszczególnych pracowników,
3. pobieranie opłaty skarbowej,
4. prowadzenie centrali telefonicznej,
5. prowadzenie centralnego rejestru korespondencji przychodzącej i wychodzącej z Urzędu,
6. przechowywanie przez okres 7 dni i wydawanie niepodjętych przesyłek pocztowych,
7. wydawanie i przyjmowanie druków, formularzy.
E. w zakresie kontroli wewnętrznej
1. prowadzenie kontroli dotyczącej organizacji i funkcjonowania wydziałów i stanowisk, załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej, realizacji uchwał Rady Miasta, oraz zarządzeń Burmistrza Miasta,
2. współdziałanie z organami kontroli zewnętrznej,
F. w zakresie zamówień publicznych:
1. organizowanie współpracy Wydziałów i komórek organizacyjnych Urzędu z Biurem Majątku Komunalnego w zakresie przygotowania tematów i dokumentów celem prawidłowego przeprowadzenia postępowania o zamówienia publiczne,
2. współpracy z BMK przy rozpatrywaniu ewentualnych protestów i odwołań składanych przez oferentów,
3. koordynowanie prac z Wydziałami i komórkami organizacyjnymi Urzędu oraz BMK w zakresie prowadzenia zbiorczego (centralnego) rejestru zamówień publicznych Urzędu i sprawozdawczości z tym związanej.