Do zadań Wydziału Księgowości Budżetowej i Płac należy:
A. w zakresie księgowości budżetowej
1. wykonywanie obsługi finansowo-księgowej i kasowej Urzędu,
2. uruchamianie środków finansowych dla poszczególnych dysponentów budżetu Miasta,
3. przygotowywanie materiałów niezbędnych do uchwalenia budżetu Miasta oraz podjęcia uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza,
4. współdziałanie z wydziałami I samodzielnymi stanowiskami pracy Urzędu Miasta w wykonywaniu budżetu Miasta,
5. przygotowywanie niezbędnych materiałów i wykonanie obowiązków z zakresu sprawozdawczości finansowej, sprawozdań GUS i innych,
6. sprawowanie kontroli i nadzoru nad gospodarką finansową gminnych jednostek organizacyjnych,
7. prowadzenie ewidencji środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych I prawnych analitycznie I syntetycznie,
8. uzgadnianie ewidencji gruntów z właściwym wydziałem Urzędu Miasta,
9. prowadzenie ksiąg rachunkowych,
10. przygotowanie, nadzór I kontrola nad przebiegiem I rozliczeniem inwentaryzacji, prowadzenie księgi inwentarzowej,
11. dokonywanie wyceny aktywów oraz pasywów i ustalanie wyniku finansowego,
12. dokonywanie umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
13. sporządzanie deklaracji I rozliczanie podatku VAT, koordynacja spraw dotyczących podatku VAT.
B. w zakresie spraw kontroli wewnętrznej:
1. planowanie, przygotowywanie, organizowanie i przeprowadzanie kontroli w miejskich jednostkach organizacyjnych w zakresie procesów gromadzenia i rozdysponowania środków finansowych,
2. przeprowadzanie doraźnych kontroli na polecenie Burmistrza,
3. opracowywanie na podstawie wyników kontroli wystąpień, zaleceń i wniosków adresowanych do kierowników jednostek objętych kontrolą oraz Burmistrza.