Do zadań Wydziału Podatków i Opłat należy prowadzenie spraw związanych z wymiarem, poborem i egzekucją podatków i opłat lokalnych pozostających w zakresie właściwości Miasta, a w szczególności:
1. prowadzenie ewidencji podatników i inkasentów,
2. gromadzenie i przechowywanie oraz badanie pod względem zgodności ze stanem prawnym i rzeczywistym deklaracji podatkowych składanych organowi podatkowemu,
3. przygotowywanie aktów administracyjnych dotyczących podatków i opłat,
4. podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych oraz postępowania zabezpieczającego,
5. prowadzenie ewidencji i aktualizacji tytułów wykonawczych,
6. przygotowywanie danych do projektów aktów dotyczących podatków i opłat,
7. przygotowywanie sprawozdań dotyczących podatków i opłat,
8. przygotowywanie decyzji dotyczących ulg (odroczeń, umorzeń, rozłożenia na raty, zaniechanie poboru podatków) w zakresie podatków i opłat stanowiących dochody Miasta oraz przygotowywanie postanowień dotyczących udzielania ulg w zakresie podatków i opłat stanowiących dochody Miasta, a pobieranych przez urzędy skarbowe,
9. przygotowywanie spraw związanych z udzielaniem pomocy publicznej dla przedsiębiorców dotyczących podatków i opłat lokalnych,
10. wykonywanie czynności związanych z dokumentacją i wystawianiem faktur za sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług.