Protokół nr XXIII/2020
XXIII sesji Rady Miasta Luboń,
która odbyła się 16 lipca 2020r.
w trybie zdalnym.
Ad1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
O godz. 17.00 Przewodnicząca Rady Miasta Luboń, pani Teresa Zygmanowska przywitała wszystkich zebranych i otworzyła XXIII sesję Rady Miasta Luboń zwołaną na dzień 16 lipca 2020r. na godz. 17.00, w trybie zdalnym.
W sesji uczestniczyli burmistrz Małgorzata Machalska, wiceburmistrz Dorota Franek, wiceburmistrz Michał Popławski, Skarbnik Miasta Mirosław Stromczyński, Sekretarz Miasta Janusz Piasecki, mecenas Przemysław Czaczyk, informatyk Marcin Wiciński oraz p. Dominika Kędziora, która protokołowała przebieg obrad. Obecni byli także pracownicy poszczególnych wydziałów w Urzędu Miasta, których Przewodnicząca Rady również przywitała.
Na sali sesyjnej przebywało 6 osób, które wykonywały czynności służbowe. Pozostałe osoby biorące udział w sesji za pomocą łączy internetowych przebywały w domu lub oddzielnych pomieszczeniach urzędu miasta.
W celu stwierdzenia kworum Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska poprosiła radnych o osobiste potwierdzenia obecności.
Przystąpiono do sprawdzenia obecności:
1 |
Anna Bernaciak obecna |
2 |
Łukasz Budzyński obecny |
3 |
Katarzyna Ekwińska obecna |
4 |
Hieronim Gawelski obecny |
5 |
Piotr Izydorski obecny |
6 |
Iwona Kaczmarek obecna |
7 |
Magdalena Kleczewska obecna |
8 |
Paweł Krzyżostaniak obecny |
9 |
Beata Łakomy obecna |
10 |
Monika Nawrot obecna |
11 |
Małgorzata Nyćkowiak obecna |
12 |
Andrzej Okupniak obecny |
13 |
Marek Samulczyk obecny |
14 |
Michał Szwacki obecny |
15 |
Bogdan Tarasiewicz obecny |
16 |
Karolina Wilczyńska- Kąkol obecna |
17 |
Artur Wiśniewski obecny |
18 |
Paweł Wolniewicz obecny |
19 |
Magdalena Wożniak obecna |
20 |
Elżbieta Zapłata-Szwedziak obecna |
21 |
Teresa Zygmanowska obecna |
Obecnych 21 radnych (wszyscy obecni). Przewodnicząca Rady stwierdziła kworum i uznała obrady za prawomocne.
/zał. nr 1/ - Wynik głosowania stwierdzający obecność radnych.
Zgodnie z zawiadomieniem o zwołanej sesji radni do 16 lipca 2020r. godz.13 mogli zgłaszać uwagi i wnioski do porządku obrad. Żaden wniosek i uwaga nie została zgłoszona. Uwag do przedłożonego na czternaście (14) dni przed sesją porządku obrad, zgodnie z §28 ust.5 Statutu Miasta Luboń nie było.
Porządek obrad:
a) Debata nad raportem o stanie miasta,
b) Głosowanie nad udzieleniem Burmistrzowi Miasta Luboń wotum zaufania.
a) rozpatrzenie sprawozdania Burmistrza Miasta Luboń z wykonania budżetu za rok 2019 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego Miasta Luboń na dzień 31 grudnia 2019 r.,
b) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu o sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta Luboń za rok 2019,
c) rozpatrzenie sprawozdania finansowego,
d) dyskusja,
e) podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta Luboń za rok 2019.
a) powtórne zapoznanie się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta Luboń za rok 2019 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego Miasta Luboń na dzień 31 grudnia 2019 r., opinią RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu i sprawozdaniem finansowym za rok 2019,
b) stanowisko Burmistrz Miasta Luboń wobec opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta Luboń;
c) zapoznanie się z wnioskiem Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu;
d) przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu o wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Miasta Luboń za rok 2019;
e) dyskusja;
f) głosowanie nad wnioskiem Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń w sprawie udzielenia absolutorium.
10. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającą uchwałę w sprawie porozumienia międzygminnego pomiędzy Miastem Poznań a Miastem Luboń w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.
11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie w sprawie przyjęcia "Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta Luboń".
12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie w sprawie nadania nazwy ulicy w Luboniu.
13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie w sprawie nadania nazwy ulicy w Luboniu.
14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Miasta Luboń na 2020 rok.
15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2020-2035.
16. Przyjęcie APELU Rady Miasta Luboń, skierowanego do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A./Centrum Realizacji Inwestycji o podjęcie działań naprawczych i porządkowych mających na celu poprawę stanu zmodernizowanej infrastruktury na terenie Miasta Luboń.
17. Sprawozdania z bieżących prac komisji stałych Rady Miasta Luboń (za okres od kwietnia do czerwca 2020r.).
18. Informacja Przewodniczącej Rady Miasta Luboń o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym.
19. Informacja Burmistrz Miasta Luboń o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym oraz wykonania uchwał.
20. Interpelacje i zapytania.
21. Wolne głosy i wnioski.
22. Przyjęcie protokołu sesji nr XXII/2020.
23. Zakończenie obrad.
/zał. nr 2/ - Porządek obrad
Przewodnicząca Rady przeszła do punktu 2.
Ad. 2. Wolne głosy i wnioski mieszkańców.
W zawiadomieniu o sesji również została umieszczona informacja do mieszkańców,
którzy w tym punkcie mogli zabrać głos telefonicznie dzwoniąc pod podany
w zawiadomieniu nr telefonu 699-712-541.
Nie odebrano żadnego zgłoszenia.
Ad 3. Przedstawienie raportu o stanie miasta Luboń za 2019 rok:
Zgodnie z art. 28aa ust.1 i 2 Ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym ((Dz. U. z 2020 r. poz. 713) Burmistrz co roku do dnia 31 maja przedstawia radzie gminy raport o stanie gminy. Raport obejmuje podsumowanie działalności burmistrza w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego. Jednocześnie na podstawie na podstawie art. 15zzh ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 poz. 374) i w związku z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 31 marca 2020r. w sprawie określenia innych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz
w zakresie sporządzania, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji (Dz.U.2020 poz 570) termin ten został przesunięty.
Dlatego też Raport o stanie miasta otrzymali radni 26 czerwca drogą elektroniczną oraz został on opublikowany na stronie Miasta.
Zatem wszyscy mieli czas aby zapoznać się z treścią tego dokumentu.
/zał. nr 3/ - Raport o stanie miasta Luboń za 2019 rok.
W tym miejscu Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska zapytała panią Burmistrz, Małgorzatę Machalską czy chciałaby coś dodać do treści raportu?.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska powiedziała, że radni Rady Miasta Luboń doskonale znają działalność Burmistrza i podejście do pracy. Raport jest dokumentem przygotowanym w sposób syntetyczny i komunikatywny. Prezentując raport w sposób zwięzły i przezroczysty, Burmistrz nie zamierza łamać tej reguły i dodatkowo go prezentować. Najważniejszą częścią raportu jest informowanie o tym, jak Burmistrz i podległe mu jednostki działają w oparciu o podejmowane przez Radę Miasta uchwały. Ten rozdział w opinii Pani Burmistrz jest najważniejszy i powinien być podstawą do oceny pracy Burmistrza. Po tych słowach Burmistrz Miasta zaprosiła do debaty.
Ad 3/a.
Przewodnicząca Rady rozpoczęła debatę nad raportem o stanie miasta Luboń za 2019r.
Przypomniała, iż zgodnie z art. 28aa ust.6, 7 i 8 cytowanej już wcześniej ustawy o samorządzie gminnym, w debacie nad raportem o stanie gminy mogą zabierać głos mieszkańcy pod warunkiem, że do dnia poprzedzającego sesję złożą do Przewodniczącej Rady Miasta pisemne zgłoszenie poparte 50 podpisami osób.
Przewodnicząca Rady poinformowała, iż do 15 lipca 2020r. nie wpłynęło żadne zgłoszenie mieszkańca. Zatem nie przewidziano udziału mieszkańców w debacie.
Z kolei zgodnie art. 28aa ust. 5 tej samej ustawy, w debacie nad raportem o stanie gminy radni zabierają głos bez ograniczeń czasowych.
Podkreśliła jednak, że jest to debata a nie zwykła dyskusja, dlatego poprosiła radnych o merytoryczne wypowiedzi dotyczące oceny działalności Pani Burmistrz w zakresie zagadnień ujętych w Raporcie o stanie Miasta.
DEBATA:
Jako pierwsza głos w debacie zabrała radna Magdalena Woźniak: W pierwszej kolejności wzorowo oceniła działalność Pani Burmistrz w pozyskiwaniu środków zewnętrznych. W drugiej kolejności odniosła się do podsumowania prac związanych z ochroną środowiska. Pochwaliła działania dotyczące wymiany taboru komunikacji miejskiej (nowszej generacji, ekologiczne). Pochwaliła poprawę wizualną całego Miasta, szczególnie dużą ilość zagospodarowanych nowych, pięknych, zadbanych skwerów zieleni. Chwaliła działania Burmistrza wpływające na jakość powietrza w naszym Mieście, chociażby przez dobrze działający Program „Piecyk” (wymiana starych kotłów grzewczych na nowe, ekologiczne).
W tym miejscu podkreśliła jednak, że same działania Burmistrza nie wystarczą. Poziom stężenia pyłu powietrza często nie jest dobry, co jak wszystkim wiadomo wywołuje ciężkie skutki dla ludzkiego zdrowia, a przyczyniają się do tego sami mieszkańcy, paląc w piecach „przypadkowymi odpadami”. Dlatego w tym miejscu radna zaapelowała do wszystkich mieszkańców Lubonia, żeby włączyli się w walkę ze smogiem i zaangażowali we wszystkie działania ekologiczne, które prowadzone są przez władze Miasta na szeroką skalę. Same bowiem działania Burmistrza nie wystarczą. Troskę o środowisko muszą wykazywać wszyscy.
Dalej głos zabrała radna Iwona Kaczmarek. Skupiła się na obronie cywilnej i pilnowaniu porządku. Zakupiono nowy samochód dla policji. Brakuje jednak informacji, ilu było strażników miejskich w 2019 roku?. Brakuje informacji w Raporcie o zmianie komendanta Straży Miejskiej. Nie ma, że zmieniła się reorganizacja pracy Straży Miejskiej. To jest wszystko bardzo dla Miasta istotne.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska powiedziała, że nie będzie w Raporcie powielać informacji zawartych w innych dokumentach. Szczegółowe sprawozdania dotyczące służb bezpieczeństwa są co roku radnym przedstawiane i są przedmiotem dyskusji na Komisjach oraz sesji Rady, w marcu / kwietniu każdego roku. W Raporcie znajdują się odesłanie (z linkiem) do sprawozdania Straży Miejskiej i innych służb mundurowych.
Radna Monika Nawrot odniosła się do realizacji Strategii – str. 7 Raportu. Długość zmodernizowanych dróg i chodników podana została w metrach kwadratowych. Radna stwierdziła, że z Raportu powinno jasno wynikać, ile wydaliśmy na budowę dróg i chodników, w przeliczeniu na mieszkańca (wtedy niestety te statystyki nie wypadają dobrze). Dalej radna poruszyła sprawę zakupionych przez Spółkę Losir namiotów, które niszczeją. Obraz boiska sportowego Orlik przy Szkole Podstawowej nr 4 jest dramatyczny. Namioty zakupione za bardzo duże pieniądze wyglądają jak odpady. Nie jest to dowodem dbałości o wygląd i bezpieczeństwo.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska zwróciła uwagę, że omawiane wskaźniki zostały przyjęte przez radnych w Strategii. Dlatego raport odnosi się do konkretnych wskaźników. To nie uwaga do Raportu, ale Strategii. Raport realizuje wymogi ustawowe, które zostały spełnione.
Radna Monika Nawrot stwierdziła, że w Raporcie brakuje też informacji, ile środków wydano na zadania związane z odławianiem zwierząt, ratowaniem ich, przekazywaniem do schronisk, ile nas te zadania kosztują?.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska: Są to informacje, które radni mogą otrzymać w każdej chwili, nie muszą być w raporcie.
Radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak odniosła się do strony 42 Raportu. Brakuje kwot, ile kosztują Miasto, np. wprowadzony dodatek za wychowawstwo klas w szkołach, czy oddziałach przedszkolnych?. Radna zapytała też, co z Domem Włodarza, który miał być odbudowywany?.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska powiedziała, że pytanie pierwsze powinno być zadane na Komisji. Burmistrz miałaby możliwość przygotowania szczegółowej informacji, ile kosztowało Miasto wprowadzenie dodatku za wychowawstwo, co wymaga spojrzenia do stosownych dokumentów. Dlatego jeśli ta informacja ma być udzielona, to wymaga to przerwy w obradach.
Radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak powiedziała, że nie oczekuje odpowiedzi na sesji, ale chce wiedzieć na przyszłość.
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska: Jeśli chodzi o Dom Włodarza, Miasto nie ustaje w staraniach o pozyskanie środków zewnętrznych na jego budowę.
Radny Marek Samulczyk wymienił zawarte i niezawarte wybrane przez siebie elementy, które Jego zdaniem w Raporcie powinny się znaleźć:
Burmistrz Miasta, Małgorzata Machalska stwierdziła, że uwagi radnego Marka Samulczyka dotyczące elementów zawartych i niezawartych w raporcie wynikają z błędnego zapisu treści przepisu ustawy i rodzących się z tego powodu wątpliwości co do charakteru i zawartości raportu. Intencją ustawodawcy było to, aby raport był podstawą do rozliczenia Burmistrza. Raport nie ma obrazować takich rzeczy, jak imię i nazwisko zastępcy burmistrza ds. oświaty. Nie jest on dokumentem informacyjnym o mieście. Nie ma opisywać jaka jest np. powierzchnia Miasta, jaka rzeka przez nie przepływa, itd., ma pokazywać działalność Burmistrza w danym roku budżetowym. Raport dokumentuje rozwój oraz działalność samorządu, w wyniku pracy burmistrza w danym roku. Jeśli oczekiwania radnych są inne, proszę je zgłaszać przed przygotowaniem dokumentu. Burmistrz Miasta przypomniała, że zgodnie z ustawą radni mają kompetencje do podjęcia uchwały w sprawie zakresu i treści raportu.
Radny Paweł Wolniewicz zastanawiał się, po co były Komisje Rady, na których był przedstawiany Raport, ale ani głosów, ani dyskusji nie było?.
Radna Anna Bernaciak podtrzymała głos radnego Pawła Wolniewicza. Stwierdziła, że wypowiedź radnego Marka Samulczyka jest spóźniona co najmniej o rok. Burmistrz Miasta przyjęła zaprezentowany przez Nią schemat i uznała, że jest wystarczający, ponieważ rok wcześniej nie było uwag radnych co do treści, głosów, że czegoś w Raporcie brakuje. W związku z powyższym Burmistrz uznała, że taka forma, oprócz tego, że jest zgodna z intencją ustawodawcy, to jest też zadowalająca dla radnych. Monitoring Strategii Miasta również został ustalony.
Radna Monika Nawrot: Burmistrz Miasta podkreśla, że Raport jest dokumentem z realizacji działań Burmistrza i wykonania uchwał. W takim razie, gdzie w Raporcie jest mowa o wykonaniu uchwał, gdzie zostały zawarte informacje dotyczące dochodów pozyskanych przez Miasto, np. za zajęcie pasa drogowego?. Gdzie informacje dotyczące odtwarzania nawierzchni na utwardzonych i nieutwardzonych drogach?. To są rzeczy, które w Raporcie powinny się znaleźć.
Radna Elżbieta Zapłata-Szwedziak ad-vocem wypowiedzi radnej Anny Bernaciak zwróciła uwagę, że dopiero pod koniec 2018 roku Rada Miasta Luboń została wybrana. Dlatego dokument z 2019 roku, tj. Raport był dla radnych nowością. Po upływie roku radni mają już inną, lepszą wiedzę, stąd też inne spojrzenie i uwagi.
Radna podobnie jak Jej przedmówczyni, radna Monika Nawrot uważała, że Raport powinien zawierać wykonanie uchwał w formie tabelarycznej.
Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska przywoływała radnych, żeby odnosili się do treści raportu, nie formy w jakiej został przedłożony.
Radny Marek Samulczyk również zabrał głos ad-vocem wypowiedzi radnej Anny Bernaciak i zwrócił Jej uwagę, że raporty innych gmin zawierają informacje, które poruszył radny i zachęcał do zapoznania.
Natomiast ad-vocem wypowiedzi radnego Pawła Wolniewicza stwierdził, że dyskusja na sesji nie jest zabroniona. Radni mają do niej prawo.
Na tym debatę zakończono.
Ad 3/b.
W związku z powyższym Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska głos oddała przewodniczącej komisji Organizacyjno-Prawnej, Magdalenie Woźniak i poprosiła
o przedstawienie projektu uchwały w sprawie udzielenia Burmistrz Miasta Luboń wotum zaufania.
Zgodnie z powyższym przewodnicząca Komisji Organizacyjno-Prawnej, Magdalena Woźniak przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta Luboń wotum zaufania.
Po przedstawieniu projektu uchwały Przewodnicząca Rady Miasta Luboń, Teresa Zygmanowska zarządziła głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta Luboń wotum zaufania.
Przewodnicząca Rady zaznaczyła, że zgodnie z art. 28aa, ust. 9 uchwałę
o udzieleniu Burmistrzowi wotum zaufania rada miasta podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady. Niepodjęcie uchwały o udzieleniu burmistrzowi wotum zaufania jest równoznaczne z podjęciem uchwały o nieudzieleniu burmistrzowi wotum zaufania.
Za podjęciem uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta Luboń wotum zaufania głosowali:
Za przyjęciem uchwały głosowali:
/zał. nr 4/ - Uchwała nr XXIII172/2020 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 16 lipca 2020r.
w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta Luboń wotum zaufania.
/zał. nr 5/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
Przewodnicząca Rady Miasta Luboń, Teresa Zygmanowska: Stwierdzam iż Rada Miasta Luboń udzieliła p. Burmistrz wotum zaufania bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady miasta.
Rada Miasta Luboń udzieliła Burmistrzowi Miasta Luboń, Małgorzacie Machalskiej wotum zaufania.
Za otrzymane zaufanie Burmistrz Miasta bardzo podziękowała.
Ad.6. Sesję absolutoryjną rozpoczęto od rozpatrzenia i analizy sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu w roku 2019.
Zgodnie z §28 ust. 5 Statutu Miasta Luboń – Powiadomienie o sesji Absolutoryjnej Radni
i prasa lokalna otrzymali 14 dni przed sesją.
Zgodnie z tym samym § Statutu Miasta 29 marca 2019r. Radni otrzymali – Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2019 rok, które zostało też opublikowane na BIP (prawie cztery miesiące wcześniej).
Ad.6/a
Rozpatrzono sprawozdanie Burmistrza Miasta Luboń z wykonania budżetu za rok 2019 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego Miasta Luboń na dzień 31 grudnia 2019r., które szczegółowo przedstawił Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński. /Sprawozdanie wpłynęło do bura rady 31 marca 2020r. i w tym samym dniu przekazane zostało wszystkim radnym drogą elektroniczną/.
/zał. nr 6/ - Sprawozdanie Burmistrz Miasta Luboń z wykonania budżetu za rok 2019 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego Miasta Luboń.
Ad.6/b
W dalszej części obrad przedstawiona została radnym opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu o sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta Luboń za rok 2019 wraz z informacją o stanie mienia jednostki i objaśnieniami. Opinia odczytana została przez I Wiceprzewodniczącego Rady Miasta Luboń, pana Pawła Radosława Krzyżostaniaka. /Uchwała RIO wpłynęła do biura rady 21 kwietnia i w tym samym dniu została przekazana radnym drogą elektroniczną/.
/zał. nr 7/ - Uchwała nr SO-0954/7/15/2020 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 14 kwietnia 2020 r. w sprawie wyrażenia opinii
o przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta Luboń za rok 2019 wraz z informacją o stanie mienia jednostki i objaśnieniami.
Opinia RIO była pozytywna.
Ad.6/c
W dalszej części rozpatrzone zostało sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem
z wykonania budżetu. Dokument szczegółowo przedstawił Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński. /Sprawozdanie radni Rady Miasta Luboń otrzymali 31 marca 2020r. drogą elektroniczną/.
/zał. nr 8/ - Sprawozdanie finansowe za rok 2019.
W tym miejscu Przewodnicząca Rady, Teresa Zygmanowska poprosiła
o przedstawienie opinii Komisji Rady.
Opinie Komisji:
Komisja Budżetu i Finansów zarówno o sprawozdaniu Burmistrza z wykonania budżetu za rok 2019, jak i o sprawozdaniu finansowym wydała opinię pozytywną.
Komunalna zapoznała się z dokumentami i wydała opinię pozytywną.
Organizacyjno-Prawna sprawdziła projekty uchwał pod względem formalno-prawnym
i wydała opinię pozytywną.
Ad.6/d
Dyskusji nie było.
Ad.6/e
Za podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz
ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta Luboń za rok 2019 głosowali:
Za przyjęciem uchwały głosowali:
/zał. nr 9/ - Uchwała nr XXIII/173/2019 RADY MIASTA LUBOŃ
z dnia 16 lipca 2020 r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta Luboń za rok 2019.
/zał. nr 10/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
Ad. 7. Absolutorium dla Burmistrza Miasta Luboń z tytułu wykonania budżetu za rok 2019.
Ad. 7/a
Powtórnie zapoznano się ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta Luboń za rok 2019 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego Miasta Luboń na dzień 31 grudnia 2019r., opinią RIO o sprawozdaniu z wykonania budżetu i sprawozdaniem finansowym za rok 2019. Dokumenty przedstawił Skarbnik Miasta.
Ad. 7/b
Burmistrz Miasta Luboń zgadzała się z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej
o sprawozdaniu z wykonania budżetu Miasta Luboń, która była pozytywna.
Ad. 7/c
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, pan Łukasz Budzyński zapoznał radnych
z wnioskiem Komisji Rady Miasta Luboń w sprawie udzielenia absolutorium
z wykonania budżetu za 2019 rok.
/Zgodnie z §102 ust. 4 Komisja Rewizyjna przedłożyła ocenę wykonania budżetu oraz wniosek w sprawie absolutorium – w terminie, tj. 25.06.2020r./.
Opinia, Wniosek, Uzasadnienie Komisji Rewizyjnej wysłane zostały do RIO 26 czerwca 2020r. i przekazane Radnym (trzy tygodnie wcześniej – Statut Miasta mówi o dwóch tygodniach)/.
/zał. nr 11/ - Wniosek, opinia, uzasadnienie Komisji Rewizyjnej RML w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu za 2019 rok.
Ad. 7/d
/zał. nr 12/ - Uchwała nr SO-0955/58/16/2020 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu z dnia 7 lipca 2020r. w sprawie wyrażenia opinii
o wniosku Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi za 2019 rok.
Uchwałę przedstawił II Wiceprzewodniczący Rady Miasta Luboń, pan Piotr Izydorski.
/Opinia RIO o wniosku Komisji Rewizyjnej wpłynęła do Urzędu Miasta Luboń w dniu 13.07.2020r. i w dniu 13.07.2020r. przekazana została drogą elektroniczną Radnym/.
Ad. 7/e
Jako pierwsza w dyskusji głos zabrała radna Iwona Kaczmarek. Powtórzyła pytanie z Komisji Budżetu i Finansów. Mianowicie Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej stwierdził, że Komisja Rewizyjna nieprawidłowo określiła wysokość zrealizowanych wydatków – 133.583.947,19 zł, podczas gdy winno być 169.514.035,75 zł. Radna zapytała, skąd to się wzięło?.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, pan Łukasz Budzyński odpowiedział, że wysokość zrealizowanych wydatków została określona prawidłowo w jednym miejscu, a w drugim przez oczywisty błąd pisarski kwota ta została źle zapisana.
Radny Marek Samulczyk: RIO podaje też zadłużenie Miasta, ok. 40 mln zł. Dochody Miasta w 2020 roku mogą być mniejsze, niż w roku 2019 (covid-19). Czy władze Miasta nie obawiają się tej sytuacji, tj. radykalnego zwiększenia zadłużenia?.
Skarbnik Miasta, Mirosław Stromczyński: W roku 2020 zadłużenie Miasta się nie zwiększy. Wprost przeciwnie, może być mniejsze o kilkaset tysięcy. Ponadto Miasto podejmie szereg rozwiązań, ażeby zwiększyć dochody Miasta. Miastu na pewno nie grozi radykalne zwiększenie zadłużenia. Zadłużenie jest cały czas na bardzo bezpiecznym poziomie. Można spokojnie patrzeć w przyszłość. Należy zwrócić uwagę na dobre wykonanie budżetu. Po stronie dochodów wykonanie faktyczne było o 3.600.000,00 zł większe niż planowane, natomiast po stronie wydatków były one mniejsze o 6 mln zł. W większości były to wydatki bieżące, co świadczy o oszczędnościach. Należy zwrócić uwagę na wynik budżetu. Planowany deficyt wynosił 13,6 mln zł. Faktyczny deficyt wyniósł ok 3,6 mln zł, co oznacza, że wynik był o 10 mln lepszy niż planowano. Niezwykle ważny wskaźnik jakim jest nadwyżka dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi, z planowanego poziomu 4,5 mln zł wzrosła do 11,5 mln zł. Wskaźnik ten wpływa na zdolność obsługi zadłużenia oraz skalę możliwych do realizacji inwestycji.
Na tym dyskusję zakończono.
Ad 7/f.
Przed przystąpieniem do głosowania nad wnioskiem Komisji Rewizyjnej Rady Miasta Luboń o udzielenie absolutorium Przewodnicząca, Teresa Zygmanowska przypomniała, że Burmistrz musi otrzymać bezwzględną ilość głosów ustawowego składu Rady.
Za udzieleniem Burmistrz Miasta Luboń absolutorium z wykonania budżetu za 2019 rok głosowali:
/zał. nr 13/ - UCHWAŁA NR XXIII/174/2019 RADY MIASTA LUBOŃ z dnia 16 lipca 2020 r. w sprawie absolutorium dla Burmistrza Miasta Luboń z tytułu wykonania budżetu za rok 2019.
/zał. nr 14/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
Uchwała została podjęta w sposób wymagany przez art. 28a ust. 2 ustawy
o samorządzie gminnym. Zgodnie z tym przepisem, uchwałę w sprawie absolutorium rada gminy podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady gminy.
Wniosek został przyjęty bezwzględną ilością głosów ustawowego składu rady
co jest równoznaczne z udzieleniem pani burmistrz absolutorium za rok 2019.
Pani Burmistrz otrzymała absolutorium z wykonania budżetu za 2019 rok
oraz brawa, za które podziękowała.
Ad. 6 Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Lasek - rejon ul. Poznańskiej” – I etap.
Wprowadzenia dokonała kierownik Wydziału Planowania, Rozwoju i Ochrony Środowiska UM, Anna Wieczorek:
Podobnie jak na Komisji Komunalnej, w dniu 13 lipca 2020r. przedstawione zostały zmiany, które przewidywał projekt uchwały i podkreślone zostały potencjalne korzyści jakie przyniosą one Miastu, a także mieszkańcom (droga między ul. Poznańską a Sobieskiego, zapewnienie możliwości odwodnienia terenów inwestycyjnych obszaru Lasek, potencjalne dochody z opłaty planistycznej).
Omówiona została procedura planistyczna, której najważniejszymi elementami była decyzja o etapowaniu prac oraz cztery (4) wyłożenia do publicznego wglądu.
W dalszej kolejności głosowane były wszystkie nieuwzględnione uwagi.
Rozstrzygnięcie Rady Miasta Luboń o sposobie rozpatrzenia uwag wniesionych do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Lasek - rejon ul. Poznańskiej” – I etap
I Wyłożenie do publicznego wglądu w dniach od 16 maja 2019 r. do 7 czerwca 2019r.
Termin składania uwag wyznaczono na dzień 24 czerwca 2019 r.
Uwaga nr 1
Zgłaszający uwagi: osoba fizyczna Oznaczenie nieruchomości: dz. nr 129/2 i 130/4, ark. 7, obręb Lasek Ustalenia planu: 8KDW, 3ZO
Treść uwagi w 8 częściach:
Uwaga 1 cz.1 Likwidacja drogi wewnętrznej 8KDW - odchodzącej od 9KDW i wrysowanie lub umożliwienie realizacji jej bezpośrednio na moich działkach, prostopadle do ul. Poznańskiej.
Rozstrzygnięcie: uwaga w tej części uwzględniona.
Uwaga uwzględniona, nie głosowano.
Uwaga 1 cz.2 Ustalenie szerokości drogi wewnętrznej prostopadłej do ul. Poznańskiej (opisanej w pkt 1) - 6m z obszarem do nawracania 10x10m.
Rozstrzygnięcie: uwaga w tej części uwzględniona.
Uwaga uwzględniona, nie głosowano.
Uwaga 1.cz.3 Ustalenie nieprzekraczalnej linii zabudowy od drogi wewnętrznej - 5m, zarówno dla MN jak i MN/U i umożliwienie realizacji zabudowy.
Rozstrzygnięcie: uwaga w tej części nieuwzględniona. Ustalenie linii zabudowy w odległości 6m od drogi wewnętrznej ma na celu zapewnienie możliwości lokalizacji miejsc postojowych przed budynkami.
Głosowanie za podtrzymaniem stanowiska burmistrz głosowali:
1.BERNACIAK Anna
2.BUDZYŃSKI Łukasz Piotr
3.EKWIŃSKA Katarzyna
4. GAWELSKI Hieronim,
5.IZYDORSKI Piotr Łukasz
6.KACZMAREK Iwona,
7.KLECZEWSKA Magdalena
8.KRZYŻOSTANIAK Paweł Radosław
9.ŁAKOMY Beata
10.NAWROT Monika Izabela
11. NYĆKOWIAK Małgorzata.
12.OKUPNIAK Andrzej Roman
13.SAMULCZYK Marek
14.SZWACKI Michał Jacek
15.TARASIEWICZ Bogdan
16.WIŚNIEWSKI Artur
17.WOLNIEWICZ Paweł
18.WOŹNIAK Magdalena Anna
19.WILCZYŃSKA-KĄKOL Karolina Monika
20.ZAPŁATA-SZWEDZIAK Elżbieta
21.ZYGMANOWSKA Teresa
głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za podtrzymaniem stanowiska burmistrz głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/.
Stanowisko burmistrz zostało podtrzymane jednogłośnie.
Uwaga nieuwzględniona.
/Zał. nr 15/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
Uwaga 1.cz.4 Zmiana drogi 8 KDW na drogę publiczną KDD, w przypadku pozostawienia jej w takiej formie i lokalizacji jak na obecnym projekcie planu.
Rozstrzygnięcie: uwaga w tej części nieuwzględniona. Uwaga jest bezprzedmiotowa, ponieważ została uwzględniona w części pierwszej.
Głosowanie za podtrzymaniem stanowiska burmistrz głosowali:
1.BERNACIAK Anna
2.BUDZYŃSKI Łukasz Piotr
3.EKWIŃSKA Katarzyna
4. GAWELSKI Hieronim,
5.IZYDORSKI Piotr Łukasz
6.KACZMAREK Iwona,
7.KLECZEWSKA Magdalena
8.KRZYŻOSTANIAK Paweł Radosław
9.ŁAKOMY Beata
10.NAWROT Monika Izabela
11. NYĆKOWIAK Małgorzata.
12.OKUPNIAK Andrzej Roman
13.SAMULCZYK Marek
14.SZWACKI Michał Jacek
15.TARASIEWICZ Bogdan
16.WIŚNIEWSKI Artur
17.WOLNIEWICZ Paweł
18.WOŹNIAK Magdalena Anna
19.WILCZYŃSKA-KĄKOL Karolina Monika
20.ZAPŁATA-SZWEDZIAK Elżbieta
21.ZYGMANOWSKA Teresa
głosów przeciwnych nie było,
głosów wstrzymujących nie było.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za podtrzymaniem stanowiska burmistrz głosowało - 21 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymało się od głosu – 0 radnych/.
Stanowisko burmistrz zostało podtrzymane jednogłośnie.
Uwaga nieuwzględniona.
/Zał. nr 16/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
Uwaga 1.cz.5 Po likwidacji drogi wewnętrznej 8KDW równoległej do ul. Poznańskiej, wnoszę o odpowiednie dostosowanie nieprzekraczalnych linii zabudowy oraz o odpowiedni podział obszaru drogi 8KDW po części na 9 MN/U i 12 MN.
Rozstrzygnięcie: uwaga w tej części uwzględniona.
Uwaga uwzględniona, nie głosowano.
Uwaga 1.cz.6 Dopuszczenie lokalizacji budynków i budowli i parkingów, umożliwiających obsługę boisk sportowo - rekreacyjnych, placów gier i zabaw zlokalizowanych w obszarze zieleni otwartej ZO.
Rozstrzygnięcie: uwaga w tej części nieuwzględniona. Realizacja zabudowy na terenach ZO jest niezgodna ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Luboń. Zgodnie z zapisami studium tereny zieleni otwartej są wyłączone z zabudowy poza dopuszczonymi na terenie plenerowymi urządzeniami i obiektami sportowo-rekreacyjnymi oraz małą architekturą.
Głosowanie za podtrzymaniem stanowiska burmistrz głosowali:
1.BERNACIAK Anna
2.BUDZYŃSKI Łukasz Piotr
3.EKWIŃSKA Katarzyna
4.IZYDORSKI Piotr Łukasz
5.KACZMAREK Iwona,
6.KLECZEWSKA Magdalena
7.KRZYŻOSTANIAK Paweł Radosław
8.ŁAKOMY Beata
9.NAWROT Monika Izabela
10. NYĆKOWIAK Małgorzata.
11.OKUPNIAK Andrzej Roman
12.SAMULCZYK Marek
13.SZWACKI Michał Jacek
14.TARASIEWICZ Bogdan
15.WIŚNIEWSKI Artur
16.WOLNIEWICZ Paweł
17.WOŹNIAK Magdalena Anna
18.WILCZYŃSKA-KĄKOL Karolina Monika
19.ZAPŁATA-SZWEDZIAK Elżbieta
20.ZYGMANOWSKA Teresa
głosów przeciwnych nie było,
wstrzymał się od głosu:
GAWELSKI Hieronim.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za podtrzymaniem stanowiska burmistrz głosowało - 20 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymał się od głosu – 1 radny/.
Stanowisko burmistrz zostało podtrzymane.
Uwaga nieuwzględniona.
/Zał. nr 17/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
Uwaga 1.cz.7 Zmiana opisu przeznaczenia 3ZO na ZI - zieleń izolacyjna – a nie ogólnie dostępna, gdyż są to tereny zagospodarowane i stanowią ogródek przydomowy.
Rozstrzygnięcie: uwaga w tej części nieuwzględniona. Wskazana zmiana przeznaczenia terenu nie przesądza o dostępności terenów.
W tym miejscu wywiązała się dyskusja.
Radna Monika Nawrot zapytała, czy mogła to być zieleń izolacyjna, czy nie mogła?.
Pani Anna Wieczorek, kierownik Wydziału Planowania, Rozwoju i Ochrony Środowiska UM odpowiedziała, że nie miało to znaczenia, ponieważ zieleń izolacyjną zapisuje się w miejscach, w których ma ona chronić przed uciążliwością. W tym przypadku nie było takiej potrzeby, a właściciel terenu może ją zagospodarować właśnie w taki sposób.
Radna Monika Nawrot: Została zapisana jako otwarta zieleń, ale czy to oznacza, że jest ogólnie dostępna?.
Pani Anna Wieczorek, kierownik Wydziału Planowania, Rozwoju i Ochrony Środowiska UM odpowiedziała, że nie jest to zieleń publiczna.
Projektant planu potwierdził, że nie jest to zieleń publiczna. Mogą mieszkańcy ją zagospodarować. Nie jest to zieleń, którą jednak Miasto ma obowiązek wykupić i zagospodarować.
Głosowanie za podtrzymaniem stanowiska burmistrz głosowali:
1.BERNACIAK Anna
2.BUDZYŃSKI Łukasz Piotr
3.EKWIŃSKA Katarzyna
4. GAWELSKI Hieronim,
5.IZYDORSKI Piotr Łukasz
6.KLECZEWSKA Magdalena
7.KRZYŻOSTANIAK Paweł Radosław
8.ŁAKOMY Beata
9.OKUPNIAK Andrzej Roman
10.SAMULCZYK Marek
11.SZWACKI Michał Jacek
12.TARASIEWICZ Bogdan
13.WIŚNIEWSKI Artur
14.WOLNIEWICZ Paweł
15.WOŹNIAK Magdalena Anna
16.WILCZYŃSKA-KĄKOL Karolina Monika
17.ZAPŁATA-SZWEDZIAK Elżbieta
18.ZYGMANOWSKA Teresa
głosów przeciwnych nie było,
wstrzymały się od głosu:
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za podtrzymaniem stanowiska burmistrz głosowało - 18 radnych, przeciw - 0 radnych, wstrzymały się od głosu – 3 radne/.
Stanowisko burmistrz zostało podtrzymane.
Uwaga nieuwzględniona.
/Zał. nr 18/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
Uwaga 1.cz.8 Wprowadzenie nakazu skablowania sieci energetycznej przez jej właściciela - prawdopodobnie średniego napięcia, idącej od ul. Wysokiej równolegle do ul. Poznańskiej lub ustanowienie odpowiedniej strefy ograniczonego użytkowania , co pozwoli na ubieganie się o odszkodowanie z odpowiedniej spółki energetycznej.
Rozstrzygnięcie: uwaga w tej części nieuwzględniona. Zgodnie z art. 35 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym tereny, których przeznaczenie plan miejscowy zmienia, mogą być wykorzystywane w sposób dotychczasowy do czasu ich zagospodarowania zgodnie z tym planem, chyba że w planie ustalono inny sposób ich tymczasowego zagospodarowania. W planie nie określono innych niż dotychczasowe sposobów i terminów tymczasowego zagospodarowania, urządzania i użytkowania terenów. Pas technologiczny został zmniejszony zgodnie z wnioskiem ENEA Operator. Zapisy planu przewidują pas technologiczny (nie jest to strefa ograniczonego użytkowania). Zgodnie z przepisami prawa ustalanie stref ograniczonego użytkowania należy do kompetencji właściwego sejmiku województwa lub rady powiatu. Wskazane ograniczenia ustalone zostały zgodnie z wnioskiem ENEA Operator.
W tym miejscu wywiązała się dyskusja.
Radna Monika Nawrot poprosiła o wyjaśnienia, czy pas technologiczny ogranicza zabudowę w obszarze?.
Projektant planu, Kacper Głazaczow: Pas technologiczny w I wersji był większy. Zmniejszyliśmy go do 11 m. Nie mogą powstawać nowe obiekty. Stare mogą istnieć.
Radna Monika Nawrot zapytała, czy są inne rozwiązania, czy można gestorowi narzucić skablowanie?.
Projektant planu: Nie możemy jako Miasto zmusić gestora do skablowania.
Radna Monika Nawrot zapytała, czy kiedykolwiek podjęliśmy taką próbę?.
Projektant planu: Właściciel terenu może. Miasto nie ma podstaw prawnych.
Radna Monika Nawrot zapytała, czy wniosek ENEI jest ważniejszy od wniosku mieszkańców?.
Projektant planu: Musimy działać zgodnie z zapisami w Studium.
Radna Monika Nawrot, czy przepisy prawa przewidują obowiązek uzgadniania z energetyką?.
Projektant planu: 11m pas zmniejszyliśmy, choć ENEA wnioskowała o szerszy, tj. 30 m.
Radna Anna Bernaciak zwróciła uwagę, że pas technologiczny ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom.
Głosowanie za podtrzymaniem stanowiska burmistrz głosowali:
1.BERNACIAK Anna
2.BUDZYŃSKI Łukasz Piotr
3.EKWIŃSKA Katarzyna
4. GAWELSKI Hieronim,
5.IZYDORSKI Piotr Łukasz
6.KLECZEWSKA Magdalena
7.KRZYŻOSTANIAK Paweł Radosław
8.ŁAKOMY Beata
9.OKUPNIAK Andrzej Roman
10.SZWACKI Michał Jacek
11.TARASIEWICZ Bogdan
12.WIŚNIEWSKI Artur
13.WOLNIEWICZ Paweł
14.WOŹNIAK Magdalena Anna
15.WILCZYŃSKA-KĄKOL Karolina Monika
16.ZYGMANOWSKA Teresa
przeciw głosowała:
wstrzymali się od głosu:
1. KACZMAREK Iwona,
2. NYĆKOWIAK Małgorzata,
3. SAMULCZYK Marek
4. ZAPŁATA-SZWEDZIAK Elżbieta.
W głosowaniu wzięło udział 21 radnych.
/za podtrzymaniem stanowiska burmistrz głosowało - 16 radnych, przeciw - 1 radna, wstrzymało się od głosu – 4 radnych/.
Stanowisko burmistrz zostało podtrzymane.
Uwaga nieuwzględniona.
/Zał. nr 19/ - Wydruk elektronicznego przebiegu głosowania.
Uwaga nr 2 Zgłaszający uwagi: osoba fizyczna Oznaczenie nieruchomości: dz. nr 131/4, ark. 7, obręb Lasek Ustalenia planu: 8KDW, 9KDW, 4ZO
Treść uwagi w 6 częściach:
Uwaga 2.cz.1 Likwidacja drogi wewnętrznej 8KDW:
Rozstrzygnięcie: uwaga w tej części uwzględniona.
Uwaga uwzględniona, nie głosowano.
Uwaga 2.cz.2 Zmiana drogi 9 KDW na drogę publiczną KDD.
Rozstrzygnięcie: uwaga w tej części nieuwzględniona. Projektowana droga wewnętrzna nie stanowi głównego układu komunikacyjnego, a uwzględnienie uwagi wiąże się z poniesieniem przez Miasto Luboń kosztów wykupu nieruchomości.
W tym miejscu wywiązała się dyskusja.
Radna Monika Nawrot zapytała, czy ktoś rozmawiał z właścicielem, czy będą wnosić odszkodowanie?.
Zastępca Burmistrza, Michał Popławski: Nie było rozmów z właścicielem gruntu. Nastąpi odpłatne przejęcie drogi, na podstawie operatu szacunkowego.
Radna Monika Nawrot nie po raz pierwszy już poprosiła o przyjęcie jednakowych standardów dla ciągów pieszo-jezdnych i określenie, kiedy mogą być drogami publicznymi, a kiedy nie.
Głosowanie za podtrzymaniem stanowiska burmistrz głosowali:
1.BERNACIAK Anna
&