Do zadań Wydziału Oświaty, Zdrowia i Kultury należą sprawy związane z oświatą, kulturą i ochroną zdrowia, a w szczególności dotyczące:
1. tworzenia i utrzymywania oraz przekształcania i likwidacji zakładów opieki zdrowotnej,
2. wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi,
3. zwalczania chorób zakaźnych,
4. prowadzenie spraw związanych z bibliotekami, m.in. spraw tworzenia, łączenia, przekształcania i znoszenia bibliotek, nadawania im statutów oraz zapewnienia bibliotekom właściwych warunków działania, prowadzenie spraw dotyczących. zakładania, utrzymywania i nadzorowania bibliotek publicznych,
5. prowadzenia spraw związanych z instytucjami kultury, m.in. spraw tworzenia, łączenia, przekształcania i znoszenia instytucji kultury, nadawania im statutów oraz zapewnienia właściwych warunków działania, prowadzenie rejestru instytucji kultury,
6. prowadzenia spraw związanych z realizacją zadań z zakresu ochrony dóbr kultury i muzeów,
7. realizacji zadań gminy z zakresu kultury fizycznej, w tym sportu, rekreacji i wypoczynku,
8. zakładania, utrzymywania, przekształcania i likwidowania miejskich jednostek oświatowych,
9. kształtowania sieci przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjów,
10. zatwierdzania arkuszy organizacyjnych przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów,
11. prowadzenie kontroli finansowej miejskich jednostek oświatowych,
12. zapewniania dzieciom rocznego przygotowania przedszkolnego,
13. powierzania stanowisk kierowniczych w oświacie gminnej i odwoływania z tych stanowisk,
14. oceniania dyrektorów gminnych jednostek oświatowych,
15. zatrudniania dyrektorów tych jednostek jako pracowników – nauczycieli,
16. upowszechnianie sportu, rekreacji i turystyki wśród mieszkańców Lubonia,
17. wykonywania nadzoru nad stowarzyszeniami kultury fizycznej i ich związkami,
18. prowadzenia ewidencji uczniowskich klubów sportowych,
19. prowadzenia spraw dotyczących decyzji zezwalających na organizację masowych imprez sportowych i rekreacyjnych,
20. inicjowanie i opracowywanie programów służących poprawie warunków życia i integracji społecznej osób niepełnosprawnych,
21. współpraca z przedstawicielami administracji rządowej, jednostkami samorządu terytorialnego oraz jednostkami pozarządowymi w zakresie problematyki dotyczącej osób niepełnosprawnych,
22. współpraca z organizacjami pozarządowymi w celu tworzenia i uczestnictwa w realizacji programów prospołecznych z zakresu działania Wydziału,
23. prowadzenie spraw związanych ze zlecaniem organizacjom pozarządowym zadań publicznych Miasta, w tym nadzór nad działalnością i kontrola merytoryczna organizacji pozarządowych,
24. koordynacja działań w zakresie organizacji różnego rodzaju imprez kulturalnych,
25. dokonywanie okresowych kontroli i oceny podległych jednostek w zakresie realizacji zadań statutowych i prawidłowości gospodarowania mieniem.